404 21 pytań do Piotra Chmielewskiego – szkoleniowca oraz właściciela firmy Social Media Now

21 pytań do Piotra Chmielewskiego – szkoleniowca oraz właściciela firmy Social Media Now

SOCIAL MEDIA

social media now

http://socialmedianow.pl

 

Pytanie 1: Piotrze od czego zaczęła się Twoja przygoda w social media?

Pierwszy kontakt z biznesowym zastosowaniem mediów społecznościowych (konkretnie Facebooka) miałem w 2007…a może 2006 roku? Współprowadziłem wtedy spółkę, której głównym projektem był serwis internetowy z sprawach międzynarodowych: Portal Spraw Zagranicznych psz.pl. I jak to w portalach zarabiających na powierzchni reklamowej, staraliśmy się na wszelkie sposoby zwiększać liczbę czytelników. Reklama na FB była już wtedy niezłym rozwiązaniem, więc działaliśmy :)

Pytanie 2: Jak udało Ci się zbudować dużą markę osobistą, potężny fanpage, a w konsekwencji znaczącą firmę Social Media Now?

Dziękuję za tak sformułowane pytanie, ale myślę to na pewno nie jest jeszcze ukończony proces – dużo jeszcze pracy przed nami. Pozwolę sobie przeformułować: jak udało się dojść do tego miejsca, w którym jesteśmy teraz. Historia jest długa, ale ma morał i myślę, że może się komuś przydać, więc zacznę od początku.

To był stopniowy proces, w którym początkowo sporą rolę odgrywał przypadek, a z czasem górę wzięło planowanie. Zaczęło się w dość odległej dziedzinie: studiowałem stosunki międzynarodowe i celowałem raczej w instytucje unijne niż we własną działalność. Tym co mnie „uratowało” było dołączenie do ekipy wspomnianego portalu psz.pl. Nie dołączałem tam z powodów biznesowych. To był projekt studencki, początkowo zupełnie nieformalny i non-profit. A ja po prostu chciałem pisać o sprawach unijnych. Pod koniec studiów okazało się jednak, że jest plan założenia spółki i dałem się do tego przekonać. A tam już kwestie e-biznesowe i e-marketingowe były ważniejsze od tworzenia kolejnych tekstów.

Po trzech latach postanowiłem poszukać nowych kierunków rozwoju. Wtedy już bardziej świadomie szukałem zajęcia, które wiąże się z koniecznością ciągłego rozwoju, podróży i poznawania nowych osób. Wtedy trafiłem na tzw. „Szkołę Trenerów Biznesu”. Przez rok pracowaliśmy nad warsztatem szkoleniowca, przygotowywaliśmy się do profesjonalnego prowadzenia szkoleń. To było świetne doświadczenie, które dało mi poczucie, że to jest dla mnie dobry kierunek.

Był jeden problem: podczas 240 godzin zajęć nikt nam nie powiedział co mamy zrobić, żeby na te nasze szkolenie ktokolwiek się zapisał. Ja próbowałem różnych metod i różnych tematów zajęć. W portalu psz.pl przez dłuższy czas zajmowałem się sprzedażą, więc przez jakiś czas były to głównie szkolenia sprzedażowe. Jednocześnie wciągnął mnie temat poszukiwania ciekawych pomysłów biznesowych i tzw. „strategia błękitnego oceanu”. Czego by jednak nie dotyczyły zajęcia zawsze było jedno narzędzie, które dawało najlepsze efekty w działaniach promujących projekt: reklama na Facebooku. Dlatego około 2 lata temu postanowiłem wyspecjalizować się w tej tematyce. To był strzał w dziesiątkę, bo temat jest ważny i ludzie to czują, a jednocześnie nie jest łatwo nauczyć się wszystkiego samemu.

Przez jakiś czas chciałem koncentrować się tylko na szkoleniach, ale tym razem uczestnicy zajęć skorygowali to założenie. Było tak dużo pytań o to czy nie znam przypadkiem kogoś kto prowadzi działania na FB, że rozpoczęcie działań agencyjnych było logiczną konsekwencją.

Najważniejsze jest dla mnie to, że w tej chwili rzeczywiście zajmuję się tym co daje mi dużą satysfakcję. W moim przypadku sprawdziło się to, że:

– Próbowałem różnych rzeczy (najpierw kwestie dziennikarsko-polityczno-prawno-unijne, potem e-biznes, dopiero potem szkolenia) i zastanawiałem się jaki charakter pracy mi odpowiada: bardziej stacjonarny czy mobilny? Związany z publiczną widocznością czy na zapleczu? Związany z „przymusem” rozwoju, czy stabilnym zakresem obowiązków? Poznawaniem nowych osób, czy pracą ze sprawdzoną grupą współpracowników? Moim zdaniem odpowiedź na te pytania pozwala wybrać zajęcie, które rzeczywiście daje poczucie, że „to jest to”.

– Angażowałem się w jakąś działalność i korygowałem kurs w trakcie. Nie miałem pewności, że będziemy prowadzić działania agencyjne, ale rynek nam to zasugerował. Tak samo było wcześniej: prowadząc Portal Spraw Zagranicznych psz.pl nie mieliśmy w planie zajmować się tworzeniem platform internetowych. A w tym właśnie kierunku poszła spółka, którą nadal z powodzeniem prowadzą moi wspólnicy. Wniosek: trzeba zacząć działać, żeby w trakcie mieć możliwość skorygowania założeń i złapania wiatru w żagle. Dopiero po tym, gdy zaczęliśmy robić „cokolwiek” pojawiły się nowe możliwości.

Pytanie 3: Jak doszło do Twojego pierwszego wystąpienia publicznego? Ktoś Ci je zaproponował, czy może sam je zorganizowałeś?

Wystąpień publicznych nigdy nie lubiłem. Poważnie. Na studiach to była przykra konieczność i nic więcej. Pierwsze poważne wystąpienie miałem przy okazji uruchomienia serwisu internetowego dla jednej z ambasad (to też w ramach poprzedniej spółki). Pamiętam, że stres był spory i po prostu nauczyłem się wszystkiego na pamięć. Mimo to (albo: dzięki temu) po raz pierwszy usłyszałem pozytywne opinie i poczułem, że wystąpienia mogą dawać satysfakcję. Pierwsze duże wystąpienie w temacie mediów społecznościowych? To dziwne, ale tego nie pamiętam już. Co chyba oznacza, że było już wtedy czyś naturalnym. Ostatnio organizujemy spotkania na kilkadziesiąt, czasem kilkaset osób w różnych miastach. Jedno z nich można obejrzeć tu: https://www.facebook.com/agencjaSocialMediaNow/posts/832871016732279

Pytanie 4: Co z punktu biznesowego dają Ci darmowe webinaria i bezpłatne szkolenia?

Przełamują pierwsze lody, są pierwszym etapem budowania zaufania wśród odbiorców. Pozytywnych efektów jest bardzo dużo. Bezpłatne wystąpienia są też po to by promować markę Social Media Now. Jednocześnie bezpłatne wydarzenia ograniczam tylko do wydarzeń, które sami organizujemy. Jeśli chodzi o współpracę z innymi organizatorami, to obowiązują już rynkowe warunki. Szczególnie jeśli jest to wydarzenie komercyjne i za udział płacą uczestnicy.

Pytania 5: Możesz opowiedzieć nam więcej o Twoich szkoleniach na rynku Wielkiej Brytanii?

Pomysł pojawił się podczas konferencji w Oxford Inspiries (relacja: https://www.facebook.com/chmielewski/media_set?set=a.10152017697887293.1073741831.517907292&type=1). Można tam było zapisać się na rozmowy z mentorami, z czego chętnie korzystałem. Przede wszystkim potrzebowałem sobie uświadomić, że przedsiębiorcy i marketerzy tam, wiedza dokładnie tyle samo o narzędziach reklamowych, co ich odpowiednicy u nas w Polsce. Dalej już poszło. Zaczęliśmy od pilotażowego szkolenia w Londynie – udało się  bardzo dobrze (relacja: https://www.facebook.com/agencjaSocialMediaNow/posts/871863236166390). Projekt bardzo mnie motywuje, więc będziemy go na pewno rozwijać. 

Pytanie 6: Jakie czynniki decydują o tym, że jedni osiągają sukces, natomiast inni spoczywają na laurach?

Myślę, że jest mnóstwo takich czynników, a kompleksowa odpowiedź wymaga ogromnego doświadczenia biznesowego i życiowego, wróćmy więc może do tego pytania za 60 lat 😉 Póki co zwrócę tylko uwagę na jeden element, który wydaje mi się szczególnie ważny: otoczenie naukowo-biznesowe. Szczególnie otoczenie na początku rozwoju zawodowego. W moim przypadku było to otoczenie na uczelni i kontakty, które z tego wynikały. Myślę, że właśnie wtedy nabieramy określonych przekonań co do rzeczywistości biznesowej. Pewne zachowania zaczynamy uważać za normalne inne nie. Pewne osoby uznajemy za godne naśladowania, inne wręcz przeciwnie. W momencie, w którym widzisz ile świetnych rzeczy robią ludzie z Twojego otoczenia, czas przestać narzekać i też wziąć się do roboty 😉

Pytanie 7: Co jest głównym profilem Twojej firmy szkolenia/doradztwo czy może usługi, które świadczycie dodatkowo?

W tej chwili 3:2 dla szkoleń, ale proporcje od pewnego czasu się wyrównują.

Pytanie 8: Przy tak dużej popularności Twojej marki starasz się selekcjonować klientów, czy może przychodzi do Ciebie przysłowiowy Janek Kowalski, mówi mam 200 zł odpalamy kampanie. Jak to wygląda?

Jeśli mam 200 złotych, to znacznie bardziej efektywnie będzie mu przeszkolić pracownika lub siebie. No ok, nie za 200 złotych, ale znacznie taniej niż gdyby miał zlecać działania agencji.

Pytanie 9: Czy nie myślałeś aby poszerzyć kompetencji firmy o inne usługi reklamowe przy określonej grupie klientów chyba łatwiej o pozyskiwanie kolejnych zleceń w innych segmentach.

Stawiamy w tej chwili na specjalizację. Z przyjemnością rozszerzmy działalność na kampanie reklamowe w innych serwisach społecznościowych. Póki co trzeba jeszcze zaczekać aż pojawią się tam kompleksowe narzędzia – na razie ich brakuje.

Pytanie 10: Jak Piotr Chmielewski dokształca się na co dzień?

Czytam blogi, czasem jakiś raport branżowy, często jestem na szkoleniach jako uczestnik. I przede wszystkim zdecydowanie praktyka, samodzielne testowanie nowych rozwiązań i poszukiwanie optymalizacji w prowadzonych kampaniach – tego nic nie zastąpi. A poza sprawami e-marketingowymi, to dokształcam się językowo, bo do idealnego akcentu jeszcze trochę mi brakuje, więc zacząłem namiętnie słuchać BBC Radio 4 :)

Pytanie 11: Rynek brytyjski – jakimi metodami tutaj pozyskujesz klientów? Czy również założyłeś tutaj swoje profile społecznościowe i starasz się przyciągać dobrym contentem, czy może zaważyło coś zupełnie innego?

Tak, podobnie. Stworzyliśmy stronę http://fbpro.socialmedianow.co.uk , założyliśmy fanpage Social Media Now – expertise in social media advertising (https://www.facebook.com/SocialMediaNowAgency), prowadzimy sporą kampanię reklamowa na FB. W planie krótsze seminaria i spotkania online i stacjonarne. Do tego jeszcze kontakt z lokalnymi organizacjami, także ale nie tylko polonijnymi.  

Pytanie 12: Przychodzi do Ciebie młody chłopak, mówi chce być szkoleniowcem tak jak Ty. Jakiej rady mu udzielasz?

Po pierwsze, żeby zastanowił się czy charakter pracy na pewno będzie mu odpowiadał. Czy częste podróżowanie, poznawanie nowych osób i konieczność rozwoju osobistego (albo chociaż: merytorycznego), aby na pewno będą dawały mu satysfakcję? A może jednak jakiś bardziej stateczny sposób na życie? Po drugie, żeby więcej uwagi niż inni poświęcił nauce działań, które pozwolą mu dotrzeć do odbiorców z ofertą. Za dużo jest osób, które wyłącznie szlifują warsztat trenerski, czekają aż oferty spadną im z nieba przez co na rynku radzą sobie słabo lub wcale. Trochę w tym winy szkół trenerskich – na naszej (która jak pisałem była zdecydowanie fantastycznym doświadczeniem) o działaniach marketingowych było tyle, że warto podzwonić do znajomych i odświeżyć kontakty i jakoś pójdzie. Nie pójdzie, samo nie pójdzie.

Pytanie 13: Czy zanim założyłeś swoją własną działalność gospodarczą pracowałeś na etacie?

Nie :) Tylko ze dwa staże bezpłatne, czyli jakaś namiastka pracy u kogoś.

Pytanie 14: Jesteś szkoleniowcem, czy aby nim zostać musiałeś ukończyć specjalne egzaminy trenerskie? Czy dzielić swoją wiedzą może się każdy (oczywiście kto ją posiada)

Tak jak wspomniałem: Szkoła Trenerów Biznesu FRDL. Polecam każdemu, kto chce szkolić, szczególnie jeśli tak jak ja kiedyś nie jest pewien swojego warsztatu i zdolności publicznego występowania.

Pytanie 15: Reklamujesz swoje usługi poza kanałami społecznościowymi?

Prowadzimy działania w AdWords, kampanie na YouTube (który też częściowo wpisuje się w „kanał społecznościowy”), pewne nieśmiałe działania PR-owe. Ale najlepsze efekty daje póki co Facebook.

Pytanie 16: Co Cię pasjonuje poza mediami społecznościowymi gdy jest czas wolny?

Staram się na sportowo: rowery, rolki, tenis, narty.

Pytanie 17: Możesz się pochwalić dla jakich znanych marek pracowałeś?

Mogę się pochwalić naszym studium przypadku. Jako jedna z nielicznych polskich firm, zostaliśmy wyróżnieni na stronie Facebook.com/business , prezentującej najciekawsze kampanie na FB z całego świata: http://bit.ly/CaseStudyFB

Trochę więcej o naszych klientach: http://agencja.SocialMediaNow.pl

Pytanie 18: Ile osób obecnie zatrudnia Twoja firma? Czy planujesz rozbudowywać firmę?

Oczywiście. W tej chwili 10 osób.

Pytanie 19: Nie boisz się, że któregoś dnia gdy Facebook odejdzie do lamusa, Twoja potęga, która była latami budowana może odejść w niepamięć?

Oczywiście, ze kiedyś odejdzie. Ale nie z dnia na dzień – będzie widać stopniowe pogorszenie wyników. Nie ograniczamy się też wyłącznie do Facebooka. Mam wręcz nadzieję, że inne serwisy społecznościowe będą chciały stanowić coraz poważniejszą konkurencję dla FB i wprowadzą lub udoskonalą narzędzia reklamowe przydatne dla biznesu.

Pytanie 20: Jako szkoleniowiec jeździsz po całym kraju. Do którego miasta jest Ci w PL najbliżej i dlaczego?

Bardzo lubię Kraków za komfort życia (dotyczy mieszkania w centrum), już prawie trzy lata tu pomieszkuję (nie: mieszkam, ze względu na to, że tyle jeżdżę), Warszawę za dynamikę zmian, Wrocław za zachodni klimat i Gdańsk poczucie wolności bijące znad morza :) Ale inne miasta także i zawsze cieszę się na możliwość poznania nowego miejsca.

Pytanie 21: Czego Ci Piotrze życzyć w nadchodzącym czasie?

Więcej tak świetnie przygotowanych pytań do wywiadów! Bardzo dziękuję, za wyczerpującą (w pozytywnym sensie :) ) rozmowę i życzę sukcesów na blogu i nie tylko!

bannerv3 (1)

http://etalon.com.ua
мебель на заказ киев недорого www.kamod.kiev.ua/
http://goodgoods.com.ua
jaamboo.com.ua
  • Interesujący wywiad :).

  • Pan Piotr jak zwykle bardzo rzeczowy i profesjonalny. Ciekawe kiedy wyda jakąś książkę

  • @Marta – dzięki! Piotr jest wspaniałym rozmówcą!

    @Grzegorz – w pełni się z Tobą zgadzam. Piotr to profesjonalista!

  • Troche zbyt mało konkretów jak dla mnie w tym wywiadzie. Jakieś kwoty, mini studio przypadków – to motywuje młodych emarketingowców :)

  • @Szymon – nie mogę się z Tobą zgodzić Piotra naprawdę bardzo się otworzył. Ten wywiad jest diabelsko inspirujący dla kogoś, kto chce osiągnąć sukces w social media (czy jakiejkolwiek innej dziedzinie). Zobacz, że Piotr pokazuje jaką przeszedł metaforę. Od nieśmiałego chłopaka po profesjonalistę, który na sali szkoli czasami kilkaset osób!

Dołącz do 2000 członków #SALESLAB

Otrzymuj ekskluzywne materiały edukacyjne tylko dla społeczności #SALESLAB: najnowsze trendy w marketingu, narzędzia, darmowe materiały!

free newsletter templates powered by FreshMail
 

Jak wykorzystać newsletter do generowania zysku?

Od czasu do czasu otrzymuj ekskluzywne materiały edukacyjne na temat wykorzystania email marketingu w strategii rozwoju firmy - prosto na swoją skrzynkę! Żadnego spamu, szanujemy twoją prywatność.

free newsletter templates powered by FreshMail