404 21 pytań do Sebastiana Jakubca – właściciela bloga websem.pl

21 pytań do Sebastiana Jakubca – właściciela bloga websem.pl

SEO/SEM

websem

 

Pytanie 1: Od jak dawna działasz w branży SEO/SEM? I od czego to się zaczęło?

 

W branży SEO działam zawodowo od 2009 roku, natomiast dla własnych projektów już od 2006. Wszystko zaczęło się tak na prawdę od forum webmasterskiego, poznawania tajników tworzenia stron internetowych, potem przyszło programowanie a finalnie zacząłem się interesować jak wykorzystać posiadane zasoby (strony internetowe) w celach biznesowych. Tak zaczęło się moje zainteresowanie tematami pozycjonowania, potem stworzyłem i udostępniłem darmowy kurs SEO (http://poradnik-seo.pl) – który szybko stał się najpopularniejszym kursem SEO w Polsce, w dodatku dostępnym online dla każdego.

 

Potem już poszło z górki, blog i budowanie wizerunku, ciągły rozwój, zdobywanie doświadczeń i testowanie różnych rozwiązań oraz od ponad 5 lat nieprzerwana praca dla klientów. 

 

Pytanie 2: Czy blog, który prowadzisz dał Ci realne zlecenia? Szanse na pozyskanie klientów?

 

Tak, prowadzenie bloga to nie tylko szanse na dzielenie się wiedzą i pasją, czy jak mówią inni – posiadanie własnego pamiętnika. To od dosyć dawna potężne narzędzie marketingowe, które wykorzystuje w swojej firmie. Blog daje mi realne zlecenia każdego miesiąca, to zdecydowanie motywujące, kiedy widzisz rosnące statystyki i tysiące odwiedzających miesięcznie, a także wiesz, że jest wśród ścisłej czołówki w polskiej branży SEO. 

 

Pytanie 3: W jakiej kondycji według Ciebie jest świadomość polskich klientów?

 

Z natury jestem optymistą, i jeszcze do bardzo niedawna sądziłem, że świadomość klientów jest dosyć wysoka. Ostatnio jednak coraz więcej mam przykładów, iż tak nie jest – SEO to temat w którym wiele nieuczciwych osób (bo trudno nazwać ich ekspertami SEO) może klienta oszukać. Sam kilkukrotnie już pomagałem takim osobom/firmom wychodzić z tych zagmatwanych sytuacji. 

Widzę postęp i to, że przychodzą również bardzo świadomi klienci. Czasami tak naczytani i doedukowania, że część wpojonych informacji trzeba im naprostowywać, dementować – bo albo są już zdezaktualizowane albo ktoś im je wpoił w złej wierze, by uzasadnić swoje działania. 

 

Pytanie 4: Jaki dział marketingu jest ma dla Ciebie najmniej tajemnic, a z jakiego chciałbyś się w najbliższym czasie „podciągnąć”

 

Myślę, że marketing internetowy to temat rzeka i wielu tematów pewnie nie zdążę poznać nawet w ułamku procenta. To co sprawia mi największą radość, stanowi pewnego rodzaju pasję i interesuje to SEO, inbound marketing, content marketing i social media. To tematy w których czuje się jak ryba w wodzie, choć ciągle się zmieniają, więc nie można spocząć na laurach. 

Z czego chce się podciągnąć? Analityka internetowa i efektywny e-mail marketing to tematy które zawsze gdzieś mnie interesowały, ale poświęcało się im mniej czasu. W związku z przyszłymi projektami interesuje się również tematyką generowania leadów, choć to tutaj już poruszanie się pomiędzy marketingiem a sprzedażą. 

 

Pytanie 5: Czy pracujesz na etacie czy raczej prowadzisz firmę?

 

Prowadzę własną agencję marketingu internetowego – websem.pl, przede wszystkim skupioną na SEO. Cenię wolność freelancera oraz szeroki wachlarz wyzwań w różnych branżach, a przede wszystkim nieskrępowaną niczym różnorodność podejmowanych działań. 

 

Pytanie 6: Zdarza Ci się prowadzić działania marketingowe dla klientów spoza naszego kraju?

 

Tak, oprócz Polski działam dla firm z Wielkiej Brytanii, Słowacji, Niemiec, Francji i Czech. 

 

Pytanie 7: Content is king. Ile osób odwiedza miesięcznie Twojego bloga z wyników organicznych?

 

Tak jak wspominałem, są to tysiące wejść. Przez maj prowadziłem intensywną kampanię content marketingową na blogu, co dało dodatkowo 300% wzrost oglądalności bloga, być może niebawem opiszę tą kampanię na blogu. Ruch organiczny stanowi u mnie drugie źródło ruchu, przede wszystkim dlatego, że dobry content zyskuje też na popularności i roznosi się wirusowo. 

 

Pytanie 8: Reklamujesz gdzieś swoje usługi, czy nowi klienci dowiadują się o Twoim istnieniu tylko za pomocą bloga?

 

Wykorzystuję własne kanały, czyli blog, serwis kursu pozycjonowania – większość klientów kontaktuje się ze mną z tych kanałów lub z polecenia. Nie inwestuje w tradycyjną reklamę, gdyż uważam ją za zdecydowanie mniej efektywną niż moje obecne działania zgodne z duchem inbound marketingu. 

 

Pytanie 9: Co najbardziej Cię drażni w polskiej branży SEO/SEM?

 

Muszę przyznać, że to pytanie zajęło mi najdłużej czasu. Z natury jestem pozytywnie nastawiony do rzeczywistości, więc po prostu niezbyt przejmuje się niunsami branżowymi, by mnie drażniły. Z ostatnich rzeczy, które wpadły mi do głowy to sytuacje nieco spoza branży, kiedy ktoś oferuje usługi pozycjonowania – nie za bardzo się na nich znając lub mając do tego możliwości, wychodząc z założenia że "a naucze się w między czasie" lub "przecież nawrzucam parę linków to wzrośnie". Taka osoba oferuje np.audyt za 100 zł, oddaje mający zerową wartość dokument, a potem klient u profesjonalnego SEO'wca jak słyszy realną wycenę w tysiącach za audyt i jest oburzony.

To co też mnie osobiście dziwi, to umieszczanie usługi pozycjonowania przez agencje o bardzo szerokim profilu działalności. Niestety, najczęściej się to nie sprawdza. SEO to na tyle dynamiczna i samodzielna dziedzina,w której samo śledzenie zmian, bycie na bieżąco i wdrażanie tego dla wielu klientów po prostu wymaga skupienia się na danym temacie w 100%. To jak z restauracjami, nie można prowadzić restauracji, kawiarni, dyskoteki i klubu go-go jednocześnie w tym samym lokalu. 

 

Pytanie 10: Jakbyś określił Sebastiana Jakubca. Szkoleniowiec, kreator marki w internecie, bloger?

 

Uważam, że w pierwszej kolejności jestem kreatorem marki w sieci. W przypadku websem łączę to z byciem trenerem biznesowym, pokazując ludziom w jaki sposób wykorzystać marketing internetowy w ich biznesie. I idealnie do pełnienia tej roli nadaje się bycie blogerem, bo tak mogę przekazywać ludziom swoją wiedzę, często zdobytą na własnym poligonie doświadczalnym czyli kreowaniu własnej marki. To na prawdę dobry model biznesowy, który pozwala pokazać ludziom wartość jaka wynika z usług marketingowych jakie oferuje. 

 

Pytanie 11: Czy masz plan na siebie na najbliższe lata, czy raczej działasz spontanicznie co los przyniesie?

 

Wiem co chcę robić, gdzie zmierzać jeśli o to pytasz. Natomiast jestem wielkim zwolennikiem tego, by wykorzystywać to co do nas przychodzi w danym momencie, wiele już takich przypadków spowodowało, że odniosłem spontaniczne sukcesy, nawiązałem nowe współprace. Plany długofalowe często dezaktualizują się szybciej niż możemy je spisać, dlatego warto mieć cel, dążyć do niego, ale bez panicznego zerkania czy czasem nie wykroczyliśmy poza zamierzoną strategię. Biznes to pasja, a nie spinanie się 😉

 

Pytanie 12: Piszesz kiedy masz czas, wenę czy może nakładasz na siebie dyscyplinę pisarską?

 

Piszę kiedy mam coś do przekazania. Nie ukrywam, jak się ma np miesięczny plan kampanii contentowej to zdecydowanie trudniej znaleźć wymówki, i odpuścić – dlatego polecam to robić, natomiast do pisania trzeba mieć wenę. Lepszy jeden dobry tekst napisany z zaangażowaniem, niż 10 gniotów napisanych pod przymusem. 

 

Pytanie 13: Gdybyś miał doradzić jak pozyskiwać klientów poza granicami kraju, jak tego dokonać? Google Adwords, SEO czy może jeszcze inne rozwiązanie?

 

Krótki przewodnik jak zdobyć klientów za granicą? Hmm, content marketing + personal branding + SEO i sukces gotowy. Budując swój wizerunek na zewnątrz tworzysz w okół siebie wartość, która prędzej czy później zaczyna przyciągać jak magnes osoby zainteresowane Twoimi usługami. Dziś w nadmiarze różnego rodzaju firm, usług, olbrzymiej konkurencji – najskuteczniej osiągniesz przewagę pokazując swoją wartość, budując autorytet i obrazując klientom ile warta jest Twoja praca w konkretnych efektach biznesowych dla dotychczasowych klientów. Klientów nie interesuje to jak robisz to co robisz – to Twoja magia i twoje klocki – pokaż im, jak wiele może przynieść im to wymiernych korzyści w ich biznesie, to przecież jest ich cel.

 

Pytanie 14: Co na co dzień daje Ci kopa do działania?

 

Największą motywację i kopa do działania daje mi moja dziewczyna.
A tak biznesowo? Możliwość ciągłego rozwijania własnej firmy, zdobywania kolejnych klientów, rynku oraz stawianie sobie krok po kroku kolejnych sukcesów do osiągnięcia. Trochę tak jak by rywalizować ze sobą, taka grywalizacja (dzięki Paweł Tkaczyk, bo to pojęcie zmienia nastawienie ) w formie selfie. 

 

Pytanie 15: Uprawiasz jakiś sport, lubisz w ogóle na co dzień wysiłek?

 

Tak, często wychodzę na basen, jak mogę wskakuje też na rower i prawie codziennie urządzam sobie długie spacery. Wyjście poza e-świat to idealna odskocznia od coraz bardziej skomputeryzowanego świata, dająca czas na refleksję, przemyślenie wielu spraw na spokojnie. 

 

Pytanie 16: Czy kojarzysz ile najwięcej osób jednego dnia odwiedziło Twojego bloga i co było tego przyczyną?

 

Nie kojarzę, acz Google Analytics zawsze pomaga 😉 Przyczyną największego skoku oglądalności w historii bloga był wpis opisujący study case Poradnika SEO, o którym już wcześniej wspominałem. Opisałem w nim jak za darmo, bez żadnych środków zdobyłem 32 tyś naturalnych linków, widoczność w Google na tysiące fraz, TOP10 na "seo", oraz blisko 500 000 wejść rocznie. 

Zresztą cały wpis można przeczytać tutaj: 

 

http://websem.pl/top-10-na-fraze-seo-content-marketing-i-wirusowy-link-buildingu-w-pozycjonowaniu-case-study/

 

Pytanie 17: Chętnie pomagasz początkującym stanąć na nogi, czy może w dobie natłoku pracy, nie bardzo jest ku temu czas?

 

Chętnie pomagam wielu młodym ludziom, często również bezpłatnie – stawiać pierwsze kroki w biznesie, w poszukiwaniu ich pomysłów na życie i zarabianie. Uważam, że zbyt często wiele ludzi tłumaczy się natłokiem prac, przez co przestaje pomagać, wnosić coś poza swoją pracą do życia. Dlatego od kilku lat prowadzę szkolenia dla organizacji pozarządowych z marketingu internetowego, by oni również mogli skorzystać z tej wiedzy i umiejętności, by użyć jej dalej ku niesieniu swoich idei. 

 

Pytanie 18: Poleć blogi, które są według Ciebie ciekawe, pewnie czytelnicy chętnie się dowiedzą czegoś więcej.

To trudna zadanie, gdyż jest wiele wartościowych blogów. Postaram się krótko z kilku najważniejszych dla mnie branż.

 

Z SEO, warto zaglądać po prostu na Planetę SEO (http://planeta-seo.pl) gdzie są subskrybowane wszystkie wpisy branżowe. Na szczególne wyróżnienie zasługuje tu SilesiaSEM, którą Artur Strzelecki prowadzi wyśmienicie oraz blog Lexy.
W social mediach jak dla mnie króluje Socjomania, nieco ucichli na blogu, ale to istna kopania wartościowych poradników związanych z sm. U Pawła Tkaczyka lubię poczytać o rzeczach, które budują lub burzą pewne przekonania, pozwalają zmienić spojrzenie na wiele spraw w kwestii marketingu i nie tylko. 

 

Pytanie 19: Lubisz czytać książki te nie branżowe? Jaką ostatnio udało Ci się „pochłonąć”

 

Mam całkiem pokaźną biblioteczkę, więc tak, książki są dla mnie istotne. To również forma odskoczni. Oprócz wszystkich dostępnych w Polsce książek na temat SEO, mam w niej wiele o nowoczesnym zarządzaniu (Tworzenie modeli biznesowych, Sztuka wojny), co nieco o start'up-ach, efektywnej komunikacji i perswazji, prowadzeniu szkoleń czy coachingu. Ostatnio pochłonąłem "Jednominutowy menedżer" – doskonała, nawet jeśli ktoś nie prowadzi firmy. 

 

Pytanie 20: Porozmawiajmy na koniec o zarobkach. Czy przez te lata działania dostrzegłeś progres w swoich finansach? Czy dostrzegasz z roku na rok większe zainteresowanie Twoją osobą, co przekłada się na finanse?

 

Tak, dostrzegam olbrzymi progres zarówno w ilości zapytań, klientów jak i finansach, w sumie jeden z większych progresów dotychczas miał miejsce w tym roku, w maju. Przez ostatnie 5 miesięcy udało mi się zarobić tyle co w poprzednim roku, jeśli więc wszystko pójdzie zgodnie z moimi planami, jeszcze jeden rok z rzędu uda mi się podwoić swój biznes. 

 

Pytanie 21: Czego życzyć Ci na koniec Sebastianie?

 

Wyzwań, bo to one są największymi motywatorami. Największą radość czepie się z drogi jaką trzeba pokonać do osiągnięcie sukcesu, a nie z samego celu.

 

bannerv3 (1)

  • Ciekawe pytania. Dobrze, że nie wywiad nie skupiał się tylko i wyłącznie na pytaniach o SEO, ale też były pytania z innych kategorii. W ten sposób ten wywiad stał się ciekawszy i zawierał więcej fajnych informacji. 

  • Bardzo interesujący wywiad, przynoszący refleksję, że nie można żyć tylko pracą i światem e-marketingu. Nie można zapominać o sporcie, czy dobrej książce, a to jednak ostatnio często mi się zdarza :(

  • Dzięki Karina. Bardzo się cieszę, że wywiad się podobał. Zachęcam abyś śledziła wszystkie, które się ukazują. Moi rozmówcy odpowiadają na pytania, których nikt w sieci im nie zadał!

Dołącz do 2000 członków #SALESLAB

Otrzymuj ekskluzywne materiały edukacyjne tylko dla społeczności #SALESLAB: najnowsze trendy w marketingu, narzędzia, darmowe materiały!

free newsletter templates powered by FreshMail
 

Jak wykorzystać newsletter do generowania zysku?

Od czasu do czasu otrzymuj ekskluzywne materiały edukacyjne na temat wykorzystania email marketingu w strategii rozwoju firmy - prosto na swoją skrzynkę! Żadnego spamu, szanujemy twoją prywatność.

free newsletter templates powered by FreshMail