15 porad na idealny link building – stwórz dobrą strategię!

Wiele agencji SEO o tym zapomina, wiele firm nie zwraca na to uwagi – co to takiego? – to strategia link buildingowa. Jak wiadomo linki to nadal bardzo ważny element w pozycjonowaniu, choć w obecnych czasach idzie na dalszy plan za contentem i optymalizacją. Mimo wszystko nie możemy go lekceważyć i powinniśmy podejść do tematu z należytym szacunkiem i dokładnym przygotowaniem.

Czym jest link building? To struktura budowania linków, czyli dobieranie źródeł, które będą przenosiły internautów do naszej witryny www.

Głęboko wierzę, że niniejszy poradnik będzie dużym ułatwieniem dla osób, które chcą na własną rękę pozycjonować strony www. Poniżej prezentuję 15 porad na doskonały link building

1.      Wiarygodność

Od lat mówi się, że wyszukiwarka ma na celu promować wiarygodne, zweryfikowane biznesy, dlatego wszelakie próby zdobywania linków powinny uwiarygodniać naszą witrynę. Co to znaczy? Jeśli robimy zaplecze pozycjonerskie, niech to nie będą blogi typu precle z setkami synonimizowanych artykułów prowadzących do witryny. Zapleczem możemy również pozyskiwać klientów i robić ruch na stronie docelowej. Zadbajmy by znalazł się na nim NIP firmy, adres firmy, telefon kontaktowy, a treści na nim niech będą rodzajem naszego bloga. Google lubi witryny spełniające takie parametry, za które może im nadać trust.

2.      Branding

            W SEO wciąż bardzo dużo osób o tym zapomina. Ciągle linkujemy tylko na anchory, nie dając linków z nazwą www, czy nazwą firmy. Nie wszystko, co jest w sieci ma przecież odnośnik typu anchor tekst. Pomijając fakt, że jest to znacznie bezpieczniejsza forma linkowania, budujemy również szum wokół naszej marki. Jeśli zależy nam, aby nasza firma czy nasza osoba była rozpoznawalna w sieci to z pewnością musimy pracować nad linkowaniem brandingowym. Różne źródła np. portale tematyczne, wartościowe katalogi czy komentarze w blogach są szansą abyśmy używali fraz brandingowych.

3.      Zobacz tutaj

            Im bardziej naturalny link, tym lepiej. Im więcej idziemy w naturalne linkowanie witryny, tym jest to dla nas „zdrowsze”. Oczywiście słów, które uważane są za te naturalne będzie bardzo dużo. Poniżej prezentuję garść słów, które wyglądają bardzo naturalnie i nie można powiedzieć, że są stworzone przez celowe działania człowieka:

– link;

– zobacz także;

– zobacz więcej;

– sprawdź, sprawdź to;

– przeczytaj, przeczytaj także, przeczytaj na;

– dowiedź się więcej, więcej;

– chcesz dowiedzieć się więcej?;

– więcej na ten temat.

To tylko uproszczona lista słów kluczowych, które możesz używać jako naturalne. Pamiętaj, że Twoja kreatywność będzie najważniejszym elementem.

4.      Dywersyfikacja ze względu na podstrony

            To słowo, które w przypadku update’ów jest odmieniane na wszelakie sposoby. Mówi się, że nie należy linkować tylko i wyłącznie jednej strony danego serwisu lub strony firmowej. Dywersyfikacja na wzgląd podstron jest pewnego rodzaju zabezpieczeniem. Możemy linkować na każdą stronę naszego serwisu/ strony www łącznie z działem kontakt. Obranie konkretnego, jednego punktu, na który będziemy słać linki może być zabójstwem.

5.      Dywersyfikacja na wzgląd anchorów

            Kolejnym bardzo częstym błędem jest linkowanie na tak zwany „short tail”  lub nawet na konkretną jedną frazę związaną albo kojarzącą się ze specyfiką funkcjonowania danego przedsiębiorstwa. Nawet jeśli prowadzisz biuro rachunkowe, nie możesz linkować jedynie na słowo „biuro rachunkowe + nazwa miejscowości” lub „księgowość + nazwa miejscowości”. To wręcz niewybaczalny błąd.  Najprostsze metody dywersyfikacji anchorów to odmiana przez przypadki np. „biurami rachunkowymi + nazwa miejscowości” lub stosowanie liczby mnogiej „biur rachunkowych + nazwa miejscowości”. Jednak nie jest to jedyna metoda, powinniśmy bowiem rozbudować to o znacznie więcej słów kluczowych – nawet z długiego ogona „które biuro rachunkowe polecacie + nazwa miejscowości” „jakie biuro rachunkowe + nazwa miejscowości”, „które biuro rachunkowe + nazwa miejscowości”. Idealną strategią jest także łączenie tego z strategią contentową, gdzie piszemy teksty na bloga, w których tytułach używamy podanych powyżej słów kluczowych. Ten trick bardzo dobrze oddziałuje na pozycję strony!

6.      Dywersyfikacja na wzgląd skryptów

            Chyba najcięższe do zrozumienia jest to, że Google rozróżnia wszystkie skrypty, które są znane pod pozycjonowanie. Katalogi takie jak: sinooke, seokatalogi, wp-katy i inne, a także wordpressy, joomle, drupale. Każdy skrypt jest przez Google klasyfikowany, każda witryna jest oparta o jakiś skrypt, tudzież CMS-a. Jeśli pozycjonujemy witrynę dodając ją do samych SEOkatalogów, to nawet gdyby była to lista najlepszych 100 polskich katalogów, wówczas skazujemy stronę na filtr. Nie ma możliwości, aby naturalną metodą linki przychodziły do nas tylko i wyłącznie z jednego skryptu.

7.      Dywersyfikacja nf/df

            Linkowanie ze źródeł jedynie dofollow to również strategia na krótką metę. Google prędzej czy później nas za to ukaże. Oczywiście nie należy ważyć proporcji 1:1, jednak warto aby blisko 20% linków było właśnie nofollow. Bezpośrednio może i nie wpływają one na wzrost pozycji, ale mają wiele czynników pośrednich, które pozwalają nam osiągać sukces w wyszukiwarce np. zabezpieczają witrynę, podnoszą jej trust rank.

8.      Wrzucanie strony do zapychaczy

            Jeśli uważasz, że dodając stronę w setki różnych miejsc będziesz działał na jej korzyść to jesteś w naprawdę dużym błędzie. Niestety zapychacze, czyli witryny tworzone sztucznie pod pozycjonowanie to najgorsze miejsca w jakich może znaleźć się nasza witryna. Systemy wymiany linków, katalogi (może poza kilkoma wybranymi), precle to miejsca, które ciągną naszą witrynę na samo dno. Google chce tępić śmietniki, by żyło nam się lepiej. My możemy narzekać i płakać, jednak nigdy tego nie zniwelujemy. Trzeba nauczyć się współgrać z monopolistą, a nie skarżyć się na ciągle to nowe update’y.

9.      Tworzenie wartościowego zaplecza

            Co to znaczy wartościowe zaplecze? Na pewno jest to precel albo katalog. Myśl o zapleczu jak o miejscu, które daje coś Internautom, a nie jak tylko o bazie pod pozycjonowanie. Może to być blog tematyczny, który ma w sobie naprawdę fajny content, a może być to mini portal z bieżącymi informacjami w danym segmencie.

10.  Pamiętaj o tematyczności

            Tematyczność linków jest bardzo ważna. Jeśli prowadzimy sklep z odzieżą to dobrze, gdy linki pochodzą np. z blogów lifestylowych, gdzie dużo pisze się o ciuchach, modzie i stylu życia. Nie ma sensu pozyskiwać linków z portali z branży motoryzacyjnej. Z punktu „naturalnościowego” wygląda to podejrzanie. To samo, jeśli mówimy o komentarzach. Lepiej jest komentować blogi powiązane z naszą tematyką, niż robić to w jakiś inny zgoła inny sposób.

11.  Komentuj na blogach imieniem i nazwiskiem

            Niemal każda firma powiązana jest z konkretnym imieniem i nazwiskiem, ewentualnie grupą różnych osób. Właśnie dlatego warto jest komentować na blogach używając swojego imienia i nazwiska. W oczach wyszukiwarki podnosimy swoją wiarygodność, z punktu socjologicznego budujemy swój personal branding i interesujemy różne osoby swoją witryną przez wyrażanie merytorycznych odpowiedzi w komentarzach.

12.  Zamieszczaj stopki brandingowe

            Często agencje, które projektują witryny www, mają prawo zamieścić na nich link do swojej strony internetowej jako autor pracy. To super, jest to również metoda pozyskiwania linków, nie raz bardzo wartościowych. Jednak czy potrzebny jest tutaj „strony internetowe + nazwa miasta”? To sztuczne i wiadome, że zrobione w celu poprawy pozycji, a nie pochwalania się kto był faktycznie projektantem tej witryny. Wystarczy, że link będzie nazwą naszej firmy ewentualnie „agencja + nazwa firmy” lub „agencja interaktywna + nazwa firmy. Najlepiej gdy mamy zestaw takich słów kluczowych i używamy ich naprzemiennie. To również zostanie zauważone przez wyszukiwarkę. Nie zapominajmy, że mechanizmy wyszukiwarek są coraz bardziej „inteligentne”.

13.  Social Media

            To temat, który może być najbardziej kontrowersyjny, ponieważ od dawna trwają spory czy social media przekazuje wartość – osobiście uważam, że tak. Jednym z wielu czynników, które Google bierze pod uwagę to właśnie media społecznościowe. Zauważcie, że w mediach społecznościowych, zwłaszcza na prywatnych wallach, nie chcemy dzielić się spamem. Nie ma możliwości, aby nasi znajomi linkowali nasze oferty, a jeśli już to osoby najbliższe i to też jednorazowo. Właśnie dlatego warto jest prowadzić komunikację w wielu różnych kanałach. Oczywiście, aby komunikacja na tych kanałach miała jakikolwiek sens, to znów kłania nam się content, który tworzymy na naszej stronie internetowej. Przecież udostępnianie po raz n-ty tej samej oferty nie ma sensu ani na wzgląd pozyskiwania linków ani na wzgląd zanudzania naszych fanów czy followers-ów.

14.  Myśl o contencie

            Czemu znów piszesz o contencie? Przecież miało być jedynie o link buildingu. A i owszem – content idzie w parze z link buidlingiem bardziej, niż nam się wydaje. Chcesz mieć swoich ambasadorów marki, którzy linkują Twoją stronę www? Produkuj wartościowy content. Pamiętaj, że takie działania mogą mieć efekt virala. Dzięki temu nie tylko otrzymasz linki z różnych źródeł, ale dostaniesz też masę traffic-u z różnych miejsc. Przecież SEO robisz właśnie po to, aby zgarniać traffic. Wykorzystaj to genialne narzędzie i twórz, kreuj i ściągaj ruch!

15.  Pisz dla branży

            Jesteś specjalistą? Stwórz bazę blogerów i portali, z którymi możesz nawiązać współpracę. Na pewno będą osoby, które zgodzą się abyś opublikował u nich swoje treści (nawet za darmo, jeśli reprezentujesz odpowiedni poziom). To doskonała możliwość ku temu, aby uzyskać wartościowy link i oczywiście pracować nad swoim personal brandingiem.

Autorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.