21 pytań do Adriana Tureńca – managing director-a Optima Media

Pytanie 1: Od jak dawna Wasza firma zajmuje się reklamą w Google? Jak się zaczęła Wasza przygoda?

Moja przygoda z reklamą w wyszukiwarkach  zaczęła się w 2004 roku i nie było to tylko Google. W tamtym czasie na rynku obecnych było jeszcze kilka innych wyszukiwarek, m.in. Infoseek w portalu Onet czy NetSprint w Wirtualnej Polsce a ówcześni klienci byli zainteresowani promocją w każdej z nich.

Wcześniej zajmowałem się projektowaniem stron internetowych a SEO/SEM wydawał mi się naturalnym rozszerzeniem działalności.

Pytanie2: Jest to blog dotyczący e-commerce. Powiedz jak reklama w wyszukiwarce może pomóc w sprzedaży produktów przez Internet.

Reklama w wyszukiwarkach to nadal najlepsza forma reklamy dla e-commerce i powoduje największą sprzedaż.  Wg badań (np. zeszłorocznego, firmy Custora) najskuteczniejszy dla sklepów internetowych jest ruch z wyników organicznych, a ten jest efektem dobrego pozycjonowania. Na drugim miejscu jest reklama PPC czyli popularne płatne linki.

Pytanie 3: Czy małe przedsiębiorstwa mają szansę w rywalizacji z gigantami e-sprzedaży?

Dla każdego znajdzie się miejsce na rynku, jednak giganci wygrają szerokością asortymentu i ceną.
Mały sklep może konkurować lepszą i bardziej elastyczną obsługą klienta a czasem nawet budować trwałe relacje ze stałymi klientami.
Szansą dla małych przedsiębiorstw jest specjalizacja i znalezienie odpowiedniej niszy.

Pytanie 4: Sprzedaż w sklepie internetowym to nie tylko sama reklama, ale szereg innych elementów. Mógłbyś podpowiedzieć co powinien zrobić początkujący e-sprzedawca, by móc podnieść konwersję na swojej stronie?

Zwiększanie konwersji w sklepie internetowym to obszerny temat. Przede wszystkim warto zadbać o:

  • Przejrzystość, dobrą nawigację i łatwy proces zakupu
  • dobrą prezentację produktów – atrakcyjne  zdjęcia i szczegółowe opisy,
  • elementy zwiększające zaufanie, np. wyraźny kontakt ze sprzedawcą, jasna polityka zwrotu produktów, itd.
  • Odpowiednie przygotowanie promocji i programów lojalnościowych

Wymieniać mogę długo, jednak najważniejsze by wszystkie zmiany na stronie poddawać testom jaki mają wpływ na sprzedaż.

Pytanie 5: Co jest najtrudniejszym wyzwaniem w zarządzaniu firmą interaktywną?

Ciężko powiedzieć. Każdy manager ma swoje predyspozycje i co innego jest dla niego wyzwaniem. Ważne żeby mieć wszystko w miarę poukładane, żeby każdy w zespole wiedział co ma robić i za co odpowiada, żeby dograne były procesy i przepływ informacji.

Pytanie 6: Co Cię inspiruje do działania, z czego czerpiesz największy fun?

Najbardziej inspirują mnie historie ludzi, którzy osiągnęli sukces i nie tylko ten w branży internetowej. Natomiast najwięcej funu mam z organizowania nowych przedsięwzięć.

Pytanie 7: Jakie postacie w branży internetowej są dla Ciebie wzorem? Czyje poczynania obserwujesz?

Nie wzoruję się na nikim konkretnym, ale podziwiam wszystkich, którzy osiągają duży sukces w branży internetowej.

Pytanie 8: Reklama vs. Opinia. Co jest w Internecie ważniejsze?

Jedno i drugie jest ważne i dostarcza internautom informacji o produktach. Konsumenci coraz częściej zaglądają do sieci i czytają opinie o produkcie zanim dokonają zakupu. Mają wrażenie, że opinie innych konsumentów są obiektywne i niosą rzetelną ocenę, choć jak wiesz nie zawsze tak jest i część opinii to działania marketingowców.

Pytanie 9: Internet to szansa na szybkie pieniądze, szybki rozwój. Jak motywować się w tak szybkim i ciągle zmieniającym się środowisku?

Bardzo polecam obecność na konferencjach i spotkania z ludźmi z branży. To najlepszą metodą jaką znam na motywację, inspirację jak i nadążanie za zmianami.

Pytanie 10: W jaki sposób pozyskujecie klientów w Internecie?

Najwięcej klientów pozyskujemy wykorzystując nasze własne kompetencje czyli poprzez reklamę w wyszukiwarce Google.  Wielu klientów przychodzi do nas z polecenia i są to najlepsi klienci. Zdarza nam się także korzystać z e-mail marketingu.

Pytanie 11: Do agencji seo/sem chcą zgłaszać się również mniejsi klienci. Wiele firm dosłownie „olewa” tych  mniejszych. Czy do Was można przyjść z każdym budżetem?

Faktycznie niektóre agencje obsługujące duże dużych klientów nie są zainteresowane małymi budżetami.  Do nas może przyjść praktycznie każdy klient. Często jest tak, że klient dysponujący kwotą kilkuset złotych  miesięcznie na reklamę szybko  odczuwa skuteczność przeprowadzanej kampanii i zwiększa jej budżet.

Pytanie 12: W branży interaktywnej mówi się, że jest wielu pracoholików. Czy jest więc czas na życie prywatne?

Nic o tym nie wiem 😉 W naszej firmie mamy regularne godziny pracy i staramy się ich przestrzegać.

Jeśli chodzi o mnie to umiem rozdzielać życie zawodowe od prywatnego choć jak większość przedsiębiorców pracuję więcej niż 8 godzin dziennie. Nie czuję się pracoholikiem.

Oczywiście zawsze mam przy sobie smartphone’a i o każdej porze potrafię odpisywać na maile ale w dzisiejszych czasach to chyba naturalna czynność i nikogo już nie dziwi.

Pytanie 13: Jaki masz przepis na swój osobisty sukces?

Zawodowy? Robić to co się lubi, włożyć dużo wysiłku i mieć trochę szczęścia.

Pytanie 14: W życiu każdego przedsiębiorcy pojawiają się wzloty i upadki. Pamiętasz jakieś szczególne porażki w swoim życiu zawodowym?

Było ich kilka i niekoniecznie jest się czym chwalić. Powodem było zbyt małe zaangażowanie i mała ilość czasu poświęcona na realizację przedsięwzięcia. Niektórzy mówią, że prawdziwym przedsiębiorcą stajesz się po kilku porażkach i tak chyba faktycznie jest. Każde niepowodzenie czegoś Cię nauczy i pewnych błędów następnym razem nie popełnisz.

Pytanie 15: Polska jest krajem perspektyw czy może straconych szans?

Staram się tego za bardzo nie analizować tylko robić swoje. Nie jestem jednak zachwycony tym jak wiele osób wyjeżdża nie wierząc w swoje szanse w Polsce a dodatkowo media nakręcają temat jak szczęśliwi są wyjeżdżający za granicę.

Pytanie 16: Jak będzie kształtowała się najbliższa przyszłość, jeśli chodzi o Optima Media?

Najbliższy okres to rozbudowa zespołu i wprowadzanie nowych kompetencji co pozwoli nam rozszerzyć i uatrakcyjnić naszą ofertę.

Pytanie 17: Jesteś przedsiębiorcą ponad 10 lat. Co w prowadzeniu działalności gospodarczej jest najcięższe, a co nie powinno sprawiać kłopotów nawet początkującym?

Kłopotów nie powinno sprawić samo założenie firmy i zostanie przedsiębiorcą. Potem już nie jest tak kolorowo J Osoba prowadząca działalność gospodarczą poza pozyskiwaniem klientów i sprzedażą musi  wziąć dużo innych rzeczy na swoje barki m.in. księgowość, kwestie prawne i administracyjne, a czasem nawet posprzątanie biura. Dopiero z czasem jak firma urośnie można sobie pozwolić na outsourcing lub zatrudnienie dodatkowych osób, które się tym zajmą.

Pytanie 18: Gdyby nie Internet robiłbym…

Z wykształcenia jestem informatykiem i zapewne prowadziłbym firmę w branży IT.

Pytanie 19: Co jest skuteczniejsze działania w Internecie czy radio lub TV?

To zależy co chcesz osiągnąć, w jakim czasie, w jakiej grupie odbiorców itd. Istotne jest określenie z jakich kanałów korzysta potencjalny klient. Różne media pełnią różne role  w jego zrachowaniach konsumenckich.

Jedno jest natomiast pewne – Internet rośnie w siłę. Dociera coraz szerzej i coraz bardziej angażuje.

Pytanie 20: Powiedź dlaczego warto aby kampanie Google Adwords stworzyli profesjonaliści, a nie na własną rękę? Przecież po obejrzeniu tutoriali niemal każdy jest wstanie stworzyć kampanie linków sponsorowanych.

Wbrew pozorom zarządzanie kampanią AdWords to nie jest prosta sprawa a nieumiejętne działanie może narazić klienta na zmarnowanie znacznej części budżetu.

Dobry specjalista AdWords dopilnuje żeby kampania miała wysoką jakość a stawki za kliknięcie były optymalne tak by Klient miał największy zwrot z inwestycji. Praktycznie zawsze prowizja wydana na specjalistę zwraca się z nawiązką.

Nie neguję, że Klient sam może nauczyć się za zarządzaniem AdWords. Jeśli poświeci na edukację i prowadzenie kampanii kilka miesięcy to może być nawet niezłym specjalistą. Pytanie tylko czy ma na to czas, czy może lepiej żeby skupił się na zarządzaniu swoją firmą?

Pytanie 21: Czego należy Ci życzyć w nadchodzącym czasie?

Nieustającego pasma sukcesów 😉

Profesjonalne doradztwo w zakresie e-commerce. Promocja i wizerunek Twojego sklepu w sieci.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.