21 pytań do Artura Kurasińskiego – CEO & Founder Fokusa

Pytanie 1: Od jak dawna trwa Twoje przygoda z branżą interaktywną oraz branżą nowych technologii i od czego się to wszystko zaczęło?

Artur Kurasiński: 15 lat temu. Cały czas się uczę i mam dużo jeszcze przed sobą. Zaczęło się od przypadku i tak już zostało 🙂
Pytanie 2: Blog majkb.com  skupia czytelników, którzy są właścicielami sklepów internetowych. Powiedź Arturze co dla e-commercu może zrobić Twoje narzędzie – Fokus?

AK: Zbadać dlaczego klienci, którzy przychodzą do Twojego sklepu nie kończą zakupów, dlaczego i jak lepiej prowadzić social media, czy Twój serwer nie „leży” zbyt często i generalnie – Fokus odciąży Cię od zaglądania do Google Analyticsa. Fokus będzie Twoim narzędziem pierwszego wyboru.
Pytanie 3: Osoby pracujące w szeroko pojętnym marketingu internetowym uchodzą za pracoholików. Jak w takim środowisku nie zwariować, jak oderwać się od ciągłej pracy?

AK: Nie mam pojęcia czy tam pracują pracoholicy. Raczej osoby sumienne. Nie wiem czy to co robią za dużo i zbyt często ale taka to jest po prostu praca.
Pytanie 4: Zarabianie w Internecie jest coraz trudniejsze na wzgląd konkurencyjności. Twój przepis na sukces to:

AK: Nie mam przepisu bo gdybym go miał to bym nie rozmawiał z Tobą tylko wachlował się plikiem akcji Facbooka 🙂
Ciężka praca + dużo szczęścia. To mój wymyślony na poczekaniu przepis 🙂
Pytanie 5: Agencje interaktywne zatrudniają coraz młodszych „wyjadaczy”. Jak oceniasz poziom tego co dzieje się teraz, a co było jeszcze kilka lat temu?

AK: Rynek się profesjonalizuje, ludzie coraz więcej umieją – wiek nie ma nic do rzeczy. A nawet lepiej jeśli młoda osoba, wychowana „z Internetem” zajmuje się usługami digitalowymi.
Pytanie 6: Kto dla Ciebie jest inspiracją i dlaczego?

AK: Nie mam takich osób. Cenię kilka osób za różne cechy ale oduczyłem się wpatrywać w ikony typu Jobsa czy Bezosa i łykać ich biografie. To co oni zrobili udało im się bo mieli dużo szczęścia. Ty czy ja z takim samym zapasem gotówki tylko mniejszą ilością szczęścia pewnie nie zrobilibyśmy połowy.
Pytanie 7: Gdybyś miał zaprognozować. Co będzie z polskim e-commercem za kilka lat?

AK: Nie ma pojęcia. Na pewno będzie prościej postawić swój sklep ale ciężej go wypromować. Allegro pewnie będzie istniało ale na miejscu wszystkich robiących w e-commerce bałbym się Google i jego ruchów. Google może  w jedną noc zniszczyć cały sektor biznesu.
Pytanie 8: Często powtarza się, że firma odnosi sukces dzięki dobremu zespołowi. Na co Ty zwracasz szczególną uwagę podczas rekrutowania?

AK: Na uczciwość, otwartość do uczenia się, wspólne poczucie humoru. Reszty można się nauczyć.
Pytanie 9: Czy uważasz, że polskie sklepy internetowe mogą wychodzić na rynki zagraniczne, a przynajmniej do krajów ościennych?

AK: Tak. To nie jest specjalnie trudne tylko bardzo kosztowne. Musisz nauczyć się mentalności, języka, zwyczajów lokalnych.
Albo to umiesz zrobić sam albo kupujesz za ciężkie pieniądze.
Pytanie 10: Masz wielu znajomych prowadzących sklepy internetowe. Którzy z nich mają najbardziej innowacyjne rozwiązania użyte na swoich platformach sklepowych?

AK: Z mojej perspektywy Shoplo jest bardzo fajną platformą. Reszty publicznie nie chcę oceniać ponieważ procesy sądowe są kosztowne 🙂
Pytanie 11: Seria z AK74 jest ogromną dozą inspiracji. Czy możesz zdradzić jakie postacie zagoszczą w najbliższym czasie u Ciebie?

AK: Nie bo sam tego nie wiem. Nie mam zaplanowanego kalendarza. Siedzę, czytam coś i nagle BUM! Czuję , że właśnie ta osoba powinna znaleźć się przed kamerą.
Pytanie 12: Wiele osób zadaje pytanie czy social media sprzedaje, czy portale społecznościowe i blogi to tylko sposób do podtrzymywania relacji, czy może coś więcej?

AK: Dla mnie to platformy do robienia biznesów. Codziennie na Facebooku dopinam jakieś projekty, kupuję coś albo sprzedaję. Dla mnie media społecznościowe to taka sama platforma jak każda inna.
Pytanie 13: Realne przyjaźnienie się z klientami. Dobra decyzja ze strony firmy czy może przekroczenie pewnej linii?

AK: Nie widzę w tym nic złego. Dlaczego przyjaźń ma być złym? To nie koleżanka z pracy.
Pytanie 14: Ile osób udało Ci się zatrudniać w „szczycie” rozwoju Twojej firmy?

AK: W Nuta.pl mieliśmy około kilkunastu osób. Teraz w Fokusie pracuje na stałe 7 osób + 4 są naszymi bliskimi współpracownikami.
Pytanie 15: Oglądając Twój ostatni wywiad z Norbertem Trudzińskim można było usłyszeć następujące stwierdzenie „polski e-commerce wychodzi z piwnicy”. Co Ty o tym sądzisz czy polska rozwija się w odpowiednim tempie aby nie uciekł nam Zachód?

AK: Za wolno, za mało innowacyjnie, zbyt zachowawczo. Afryka nas wyprzedzi zaraz. Mamy zbyt mały rynek lokalny i boimy się wychodzić za granicę. To dużo błąd.
Pytanie 16: Jesteś przedsiębiorcą, prowadzisz firmę w Polsce. Czy uważasz, że gdybyś swój biznes rozwijał w innym kraju, udałoby Ci się odnieść większy sukces?

TAK: ak. Jestem przekonany, że gdybym wyjechał do USA 10 lat temu miałbym teraz zupełnie inny poziom znajomości, biznesów i możliwości.
Pytanie 17: Interesujesz się piłką nożną. Grywasz w piłkę a co sądzisz o poziomie polskich „kopaczy”?

AK: Tragedia. Im jest potrzebny psycholog a nie trener. Oglądam mecze kadry z obowiązku a mecz polskiej ekstraklasy omijam szerokim łukiem.
Pytanie 18: Monopol Google. Czy może doprowadzić do upadku małych podmiotów w Internecie?

AK: Może. Dlatego, że mali nie mogą konkurować z Google. Zresztą ostatnie kilka projektów Google dobitnie to pokazuje – bawisz się w sprzedaż biletów lotniczych? Zrobimy to lepiej. Chcesz sprzedawać coś innego online? Google zrobi to lepiej. Bardzo ciężki rynek
Pytanie 19: Małe sklepy kontra duże. Czy MSP ma szansę rywalizować z dużymi podmiotami?

AK: Ma ale to będzie generowanie małych kwot. Zarobisz na pensje 2-3 osób i może samochód po roku. To nie będzie super biznes wart dziesiątki milionów.
Pytanie 20: Prowadzisz biznes w Warszawie, Michał Sadowski z Brand24 we Wrocławiu. Czy tylko dużo polskie metropolie dają dobry start do rozwoju biznesu?

AK: Nie wiem ale jesli patrzeć na ludzi, którym się udało osiągnąć wyniki to większość z nich po prostu przeniosła się dio dużych miast. Tam jest po prostu prościej zrobić biznes.
Pytanie 21: Czego należy życzyć Arturowi Kurasińskiemu w nadchodzącej przyszłości?

AK: Zdrowia. Resztę albo mam albo już nie potrzebuję 🙂

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.