21 pytań do Łukasza Ostrowskiego – właściciela m.in Hurtownia-Oliwy.pl

Pytanie 1: Od jak dawna jesteś związany z e-commerce i od czego się to zaczęło?

W latach 2003 – 2006 pracowałem w firmie, która na zlecenie Microsoftu delegowała poszczególnych „handlowców” do obsługi danego klienta. W związku z tym, że posiadałem ogromną bazę klientów, po zakończeniu projektu dla MS znalazłem pracę u Partnera Handlowego MS, gdzie rozpocząłem sprzedaż oprogramowania również poprzez sklep internetowy. W związku ze zmianami w tej firme założyłem swoją z końcem 2006 roku.

Aby odwiedzić sklep Łukasza zapraszamy na Hurtownia-Oliwy.pl

Pytanie 2: Jak promujesz swój sklep internetowy?

Kiedyś gdy chciałem, by w mojej okolicy wszyscy wiedzieli o moim sklepie online, rozwieszałem: bannery, plakaty i naklejki gdzie się dało. Miałem dwie duże płachty plandeki z reklamą i przyniosła ona swój skutek. Dzisiaj działam m.in. w branży spożywczej (90% obrotu firmy), na promocję składają się: reklamy u blogerów kulinarnych, bony zniżkowe na portalach, e-mailingi.

Pytanie 3: Potrafisz określić jak dużo stałych odbiorców masz na swoją hurtową ofertę?

Dokładnej liczby nie podam, ale jest to 64% wszystkich klientów.

Pytanie 4: Zatrudniasz może ludzi, lub myślisz o tym?

Zatrudniałem pracowników, ale doszedłem do wniosku, że jestem kiepskim Szefem. Mam współpracowników, uzależnionych od danego zlecenia.

Pytanie 5: Prowadzenie firmy określasz jako trudne, czy raczej przyjemne na wzgląd przywilejów jakie posiadasz?

Gdy zatrudniałem pracowników, brałem odpowiedzialność za nich. Kiepsko sypiałem i nerwów było dużo. Prowadząc firmę, trzeba mieć czasami nerwy ze stali. Nie jest to łatwe.

Pytanie 6: W jakie projekty poza swoim sklepem hurtownia-oliwy.pl jesteś zaangażowany?

Posiadam jeszcze kilkanaście stron/projektów którymi się zajmuje, są to bazy firm, katalogi stron, bazy noclegów.

Pytanie 7: W jaki sposób poszerzasz swoją wiedzę dotyczącą e-commerce i marketingu internetowego?

W dużej mierze wiedzę chłonę z grup na FB – na ten moment znajduje tam wszystko co potrzebuje. Na konferencje, spotkania branżowe nie mam czasu.

Pytanie 8: Czy masz może klientów zza granicy, czy może Polska jest jedynym rynkiem zbytu?

Tylko rynek Polski.

Pytanie 9: Łukasz są u Ciebie w planach kolejne sklepy, może inne branże?

Zaczynałem z własną firmą od elektroniki, mam jeszcze gdzieś jpg-a ze starym sklepem i … trzema odtwarzaczami MP4 (względnie MP3+video), w 2009 roku był ogólnoświatowy kryzys i zamówienia spadły o 75%. Trzeba było zrobić szybki pivot i zająć się czymś innym. W branży spożywczej, kryzysu nie przewiduje stąd przez najbliższe 3-4 lata skoncentruje się na poszerzeniu oferty oraz dotarciu do nowych odbiorców off-line i on-line.

Pytanie 10: A może myślisz o sklepie stacjonarnym, który będzie rozszerzeniem rynku?

W moim przypadku to jest bez sensu, za mała skala. Z drugiej strony hal Cash&Carry w Warszawie jest bardzo dużo a nakłady jakie trzeba by ponieść by powstał taki obiekt są … kosmiczne.

Oferujemy opcję dostawy bezpośredniej do klienta, z czego kontrahenci mocno korzystają.

Pytanie 11: Masz wizję swojego sklepu za kilka miesięcy?

Tak, właśnie analizujemy jak by można zmienić grafikę na sklepie online. Co do reszty, na pewno poszerzenie gamy produktów.

Pytanie 12: Z których form marketingu korzystasz dla swojego e-sklepu: sms marketing, content marketing, google adwords, seo?

Google Adwords, rzadko. SEO robimy we własnym zakresie, nie zlecamy tego na zewnątrz.

Pytanie 13: Jaka grupa docelowa jest Twoim klientem?

Trudne pytanie. Z analizy klientów indywidualnych wynika, że są to m.in.: matki z dziećmi, babcie, rzadziej nastolatkowie, młode pary, kobiety w ciąży itp. Z analizy klientów hurtowych, są to m.in.: firmy budowlane, producenci ciastek, producent mydeł ekologicznych i oczywiście cała rzesza sklepów i marketów offline.

Pytanie 14: Prowadzisz zarówno sprzedaż hurtową jak i detaliczną. B2B czy B2C jest cięższy?

B2C, ze względu na drobnicę produktów. B2B, wie co chce, twardo negocjuje i zamawia ilości, których B2C nie zamówi przez trzy miesiące.

Pytanie 15: E-biznes w Polsce, czy w Twoim przypadku to opłacalny temat?

Tak.

Pytanie 16: Jak dużą dzienną liczbę zamówień obsługujesz?

Uśredniając (hurt+detal) to 6-9 dziennie.

Pytanie 17: Czy w Twojej branży istnieje coś takiego jak sezonowość?

Zdecydowanie tak. Właśnie teraz w Lipcu mamy najlepszy tego przykład. Spadek zamówień, mniejszy ruch na sklepie on-line. Pod koniec Sierpnia wszystko wróci do normy.

Pytanie 18: Korzystasz ze wsparcia w sprzedaży? Jakieś narzędzia wykorzystujesz do logistyki, sprzedaży, zarządzania?

Pracowałem na kilku programach wspomagających, ale po latach doświadczeń najlepszy okazał się … zwykły podręczny kalendarz A4.

Pytanie 19: Komu kibicujesz na mundialu?

Holandii.

Pytanie 20: Gdyby przyszedł do Ciebie absolutnie początkujący w dziedzinie e-commerce. Jaką radą na start byś go obdarzył?

Ucz się, analizuj i dalej się ucz, wyciągaj wnioski i działaj. Druga rada, to znajdź sobie partnera do współpracy, który tą naukę będzie sprawdzać a wnioski korygować. Na koniec, więcej obydwaj zdziałacie.

Pytanie 21: Czego Ci życzyć Łukaszu?

Mamy z żoną nasze własne prywatne plany, chciałbym by się ziściły 🙂

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.