21 pytań do Marcina Łukiańczyka – właściciela firmy UpolujEbooka.pl

Pytanie 1: Od jak dawna związany jesteś z polskim rynkiem e-commerce?

Od 2003 roku zajmuję się e-commerce na rynku polskim i zagranicznym. W tym czasie miałem przyjemność współpracować i współtworzyć własnymi rękoma około 200 dedykowanych rozwiązań B2C i B2B.

Pytanie 2: W tym roku Brief uhonorował Cię w gronie najbardziej kreatywnych w biznesie. Jak czujesz się z takim wyróżnieniem?

Przyznam szczerze, w momencie otrzymania nominacji byłem w dość dużym szoku, że moje starania i rozpychanie się na rynku e-commerce w branży z e-bookami zostało dostrzeżone. Daje mi to pewnego rodzaju satysfakcję, że moje „hobby” jakim jest e-commerce i tworzenie serwisu UpolujEbooka jest pozytywnie odbierane przez rynek.

Pytanie 3: Czy jesteś związany z jakimiś projektami poza UpolujEbooka.pl?

Tak, mam kilka mniejszych projektów, które wymagają mojego drobnego nadzoru i cały czas w głowie pojawiają się nowe pomysły na kolejne projekty. Natomiast w tej chwili głównym celem jest stworzenie fajnie prosperującego serwisu UpolujEbooka.pl.

Pytanie 4: Jaki jest model biznesowy Twojego projektu UpolujEbooka.pl?

Podstawowy model biznesowy to CPS (czyli prowizja od pomocy przy zrealizowaniu zamówienia) w rozliczaniu się z partnerami. Może kiedyś jego udoskonalę o kolejne elementy, natomiast do tego muszę jeszcze „dorosnąć”

Pytanie 5: Wchodziłeś na rynek elektronicznych książek gdy jeszcze nie był to topowy temat. Nie bałeś się, że pomysł może nie wypalić?

Oczywiście, obawy zawsze były i będą. Rynek e-booków może skończyć się bądź zatrzymać na aktualnym mało zadowalającym poziomie. Natomiast jestem przekonany, że e-booki w Polsce nadal będą zyskiwać na popularności (przynajmniej tak wskazują trendy i prognozy).
Wydaje mi się, że pewnym problemem w przełamaniu obaw przed e-bookiem jest realna wiedza czym jest e-book. Nadal wiele osób czytających książki papierowe kojarzą e-booka jako PDF’a pobranego np. z gryzonia i czytanie jego na ekranie komputeraL

Pytanie 6: Prowadzisz swój biznes w Białymstoku, które nie należy do czołowych jeśli chodzi o e-biznes w Polsce. Nie myślałeś nigdy aby przenieś swojej działalności np. do Wrocławia czy Warszawy?

W zimę narzekamy, że jest zimno, latem mówimy, że za gorąco. Zawsze znajdziemy mnóstwo powodów aby narzekać i wmawiać sobie oraz innym, że nie powiodło się nam bo …

Zamiast szukać usprawiedliwienia na nasze niepowodzenia, znajdźmy rozwiązanie naszych problemów i wykorzystajmy to jako nasze mocne strony.

Białystok to nie przeszkoda na drodze do osiągnięcia sukcesu, to mój oręż na rynku e-commerce.

Pytanie 7: Jak promujesz swój dość nietypowy projekt książkowy? Czy są to adwordsy, wyniki organiczne, może content marketing?

W związku z tym, że jest to projekt, który finansuję z własnych oszczędności, a płynność finansowa jest opóźniona nawet do 4 miesięcy korzystam z innych „form reklamy”. Okazuje się, że mam wielu zadowolonych użytkowników, którzy są ambasadorami marki i pomagają mi w promowaniu projektu. Z tego miejsca chciałbym powiedzieć im:

„DZIĘKUJĘ WAM za wsparcie i pomoc.”

Pytanie 8: Z czego na co dzień czerpiesz siłę do działania. Co Cię motywuje aby nie popaść w rutynę?

Siłę dają mi użytkownicy, którzy często dziękują mi za to, że „jestem”. Serwis UpolujEbooka.pl pomaga im upolować w niesamowitych cenach e-booki, których mogliby nie kupić ze względu na aktualnie wysoką cenę

Dużo energii daje mi również crossfit, zmienił on moje życie w kwestii uczenia się pokonywania jeszcze większych wyzwań do których zawsze bałem się podejść.

Pytanie 9: Co doradziłbyś młodym, wchodzącym do świata przedsiębiorczości osobom, gdyby spytały Cię jak zacząć swoją przygodę z e-biznesem?

Spróbuj, przygotuj się na wiele porażek i znajdź w sobie siłę aby po każdym potknięciu wstać i iść dalej.

Stwórz wstępny produkt swojego pomysłu i przetestuj jego na osobach, które zawsze spoglądają na wszystko negatywnie, to właśnie oni będą najlepszymi testerami. Jeśli pesymistycznie nastawieni koledzy, przekonają się do Twojego pomysłu, jest szansa, że może Ci się udać.

Jeśli nie spróbujesz, nigdy nie będziesz wiedział co by było gdyby …

Pytanie 10: Jakie czynniki były największymi „przeciwnikami” w drodze po sukces UpolujEbooka?

Największą przeszkodą był czas, czas który musiałem rozdzielić pomiędzy normalną pracą umożliwiająca utrzymanie mojej rodziny, a realizacją serwisu UpolujEbooka.pl

Mam bardzo wyrozumiałą i kochającą żonę, udało mi się z Nią wspólnie stworzyć konsensus umożliwiający skupienie się wówczas głównie na pracy na dwa etaty.

Pytanie 11: Jak dużo osób obecnie korzysta z Twojej porównywarki?

Z każdym miesiącem coraz więcej 🙂

Pytanie 12: Jak oceniasz poziom wiedzy polskich przedsiębiorców, jeśli chodzi o e-commerce?

Cieszę się, że w Polsce jest coraz więcej inicjatyw umożliwiających pozyskiwanie wartościowej wiedzy na darmowych konferencjach. Dla początkujących biznesmenów ze świata e-commerce potrafią one otworzyć oczy i pokierować ich myślenie w odpowiednim kierunku.

Moim zdaniem, każdy kolejny rok, gdzie uczymy się działać w e-biznesie pokazuje jak szybko potrafimy przyswoić wiedzę i wykorzystać ja w odpowiedni sposób.

Podoba mi się to, że osoby młode w wieku 18-25 myślą o tym jak założyć fajnie prosperujący biznes i stworzyć go w wersji GO GLOBAL.

Pytanie 13: Jesteś w samym centrum tego rynku ebook-ów. Jak na przestrzeni ostatniego czasu rozwija się ten rynek? I druga część pytania czy książka elektroniczna nie zabije papierowej?

Ostatnie badania Virtualo.pl pokazują, że rynek e-booków to na razie 2-3% ogólnego rynku książki. W 2013 roku była to wartość około 22 mln zł, szacuje się, że 2014 będzie to 40 mln, a 2015 już 60 mln. Jak widać, prognozy są obiecujące i moim zdaniem realne do osiągnięcia.

W kwestii zabicia książki papierowej to wątpię aby była szansa, że książka elektroniczna wyprze z rynku wersję papierową.

Pytanie 14: Dużo czytasz książek elektronicznych? Czy prowadząc biznes jest jeszcze na to czas?

Za mało, miesięcznie przetwarzam kilka książek, chociaż głównie są to e-booki związane z moją branżą. Na książki dla tzw. przyjemności mam mało czasu, ze względu na to, że dziennie przetwarzam dość dużo treści w ramach artykułów znalezionych w sieci.

Pytanie 15: Zdarza Ci się doradzać firmom związanym z e-commerce? Masz ogromne doświadczenie, które z pewnością wiele firm chciałoby wykorzystać u siebie.

Tak, mam „kilku” klientów z którymi współpracuję na stałe, natomiast  nowych przyjmuję tylko wtedy, jeśli projekt rzeczywiście jest ciekawy i klient ma inną strategię niż walka cenowa. Od samego początku staram się z klientami szukać rozwiązań umożliwiających wykorzystanie innych argumentów niż tylko cena.

Pytanie 16: A może ekspansja porównywarki na rynki zagraniczne? Masz w planach taki ruch?

Od pewnego czasu analizuję rynek zagraniczny natomiast aby wejść w ten świat wymagana jest większa inwestycja i rozbudowa zespołu tworzącego serwis UpolujEbooka.pl.

Pytanie 17: Uważasz, że nasze e-sklepy mogą w ogóle wchodzić na rynki zagraniczne? Jak powinny się do tego przygotować by działania miały sens?

Każdy rynek rządzi się innymi prawami, aby wejść na rynek zagraniczny musimy przygotować się do tego nie tylko ze strony technologicznej ale również ze strony tego jak będą postrzegali nas klienci z rynku na który chcemy wejść. Musimy poznać ich kulturę, ich zachowania i przyzwyczajenia. Miałem przyjemność współpracować z klientem ze Szwajcarii przez dwa lata i muszę przyznać, że rynek ten jest naprawdę niesamowity z punktu widzenia tego jak myślą kupujący oraz czego oczekują. Czasami warto podejrzeć co robią inni i te dobre zachowania próbować przenosić do nas.

Pytanie 18: Wiele osób myśli, że e-commerce to same sklepy internetowe. Potrafiłbyś krótko zdefiniować słowo e-commerce, by przeciętny Jan Kowalski nie myślał, że to tylko sklepy internetowe?

Może umówmy się, że jest to miejsce w Internecie, gdzie potrzebujący może zaspokoić swoje potrzeby, zamawiając i płacąc za towar/usługę bez wychodzenia np. z domu.

Pytanie 19: Wierzysz w content marketing? Uważasz, że marketing treści może przynosić realne, wymierne korzyści?

TAK, tego typu rozwiązanie moim zdaniem coraz częściej jest stosowane przez szersze grono osób zajmujących się e-commerce. Tworzenie wartościowych treści dla użytkowników, potrafi mocniej przywiązać do marki, dając to, czego nie otrzymają u konkurencji.

Widzę to również w swoich działaniach, uczę się tego co działa w mojej branży i z każdym dniem jest bogatszy o nowe doświadczenia.

Pytanie 20: Co poza pracą lubisz porabiać?

Problem polega na tym, że ja nie pracuję. To co robię jest moją pasją i nie chciałbym nazywać tego pracą:) W ramach rozrywki staram się trochę spędzać czasu z rodziną oraz jak już wcześniej wspomniałem, od kilku miesięcy uczęszczam cyklicznie na crossfit, który odmienił moje życie i nagle polubiłem wysiłek fizyczny, a nie tylko umysłowy.

Pytanie 21: Czego Ci życzyć Marcinie?

Większej elastyczności ze strony partnerów z którymi współpracuję 🙂 aby móc tworzyć rozwiązania na miarę pomysłów tkwiących w mojej głowie 🙂

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.