21 pytań do Mariusza Kołacza – autora bloga Techformator.pl

Pytanie 1: Od jak dawna zajmujesz się pozycjonowaniem?

 

SEO zacząłem interesować się odkąd rozpocząłem współpracę z portalem http://www.hotfix.pl czyli od 2008 roku. Początkowo projekty nie dotyczyły pozycjonowania, skupialiśmy się na promocji witryny w ujęciu globalnym, budowaniu pozytywnego wizerunku portalu oraz dostarczaniu czytelnikom wysokiej jakości treści.

 

Pytanie 2: Czy masz swoją własną działalność, czy SEO to zajęcie dla Ciebie dodatkowe?

 

Jeszcze nie jestem na swoim, być może za jakiś czas zdecyduję się na ten krok. Aktualnie pracuję na etacie w agencji NetArch/Sempai, prowadzę także własne projekty SEO na kilku polach, zaczynając od zdejmowania kar za nienaturalne linki, a skończywszy na rozwijaniu własnego oprogramowania wspomagającego pracę e-marketingowców.

 

Pytanie 3: Czy tworzysz projekty tylko na rynek Polski czy może wychodzisz poza granice naszego kraju?

 

Choć przy projektach związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją miałem przyjemność współpracować z firmami między innymi z Niemiec, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii czy Stanów Zjednoczonych to jednak projekty które tworzę są skoncentrowane na polskim rynku, niemniej jednak część z nich dostępna jest dla wszystkich osób posługujących się językiem angielskim, także można powiedzieć, że wychodzę poza granice naszego kraju 😉

 

Pytanie 4: Mariusz powiedź czy blog, którego prowadzisz może realnie dać szansę na zyski, pozyskać dla Ciebie kontrahenta, zlecenia? Jak jest w Twoim przypadku?

 

Większość zleceń mam z polecenia, blog nie stanowi dla mnie medium do zdobywania klientów, aczkolwiek zdarzają się zapytania ofertowe przez bloga. Prowadząc blog głównym moim celem jest dostarczanie wysokiej jakości treści czytelnikom, której nie otrzymają na żadnym innym SEO blogu w Polsce.

 

Pytanie 5: Co w Twoim odczuciu jest najcięższe w pracy internetowej?

 

Od strony fizycznej – praca siedząca, człowiek nie jest stworzony do siedzenia. Ostatnio bardzo często pracuję po kilkanaście godzin dziennie (oczywiście z przerwami) i chcąc czy nie chcąc odczuwam skutki długotrwałego siedzenia przy komputerze. Kiedy tylko nadarza się okazja lubię pracę na świeżym powietrzu. Każda praca ma swoje wady i zalety, bywa że praca e-marketingowca jest bardziej uciążliwa aniżeli informatyka, niemniej jednak lubię to co robię.

 

Pytanie 6: Dużo osób mówi, że świat pozycjonerski jest bardzo hermetyczny, zamknięty i też dość hejterski? Zgadzasz się z tym?

 

Nie chodzi wyłącznie o naszą branżę, zachowania aspołeczne są obecne we wszystkich branżach, choć niewątpliwie branża SEO należy do ścisłej czołówki. Hejterstwo ludzie wynoszą z domu, jacy rodzice takie dzieci, a resztę patologicznych zachowań nabywa się w szkole, pracy czy obserwując naszych polityków, którzy co chwilę skaczą sobie do gardeł. Niestety hejterstwa w Polsce jest bardzo dużo, ludzie nie mają dobrych przykładów, z których mogą czerpać pozytywne inspiracje – stąd tak duża skala nienawiści i agresywnych wypowiedzi.

 

Wejść do branży SEO może każdy, zaistnieć w niej już nie jest tak łatwo, potrzeba czasu, pomysłu, determinacji i wiedzy by przebić się do ścisłej czołówki. Czy publiczne wystąpienia oraz prowadzenie bloga takiego jak http://techformator.pl to ułatwia? Znam kilku ludzi, którzy nie afiszują się publicznie (poza konferencjami), nie blogują, a posiadają sporą wiedzę z zakresu SEM (mowa o osobach pracujących choćby w agencji NetArch), w związku z tym odpowiedź na pytanie może być tylko jedna – po części tak i nie, albowiem w Polsce trafiają się perełki, które gdyby tylko chciały, mogłyby bez trudu podbić polską branżę SEO.

 

Pytanie 7: Kogo w internetowym świecie cenisz najbardziej? Jakie postacie podziwiasz?

 

W świecie SEO najbardziej cenię Zgreda (Paweł Gontarek), od którego wiele nauczyłem się czytając jego wypowiedzi na blogu i forach. Można powiedzieć nawet, że był on dla mnie drogowskazem, w którą stronę podążać w SEO.

 

Pytanie 8: Czy czytelnicy mogą kojarzyć Cię z jakiegoś projektu poza techformatorem?

 

Z pewnością forum komputerowe ForumPC, portal HotFix z którym współpracuję do dnia dzisiejszego. W ogóle jeśli miałbym dalej wymieniać, byłyby to głównie portale o tematyce IT.

 

Pytanie 9: Jesteś postacią bardzo dobrze znaną w świecie pozycjonerskim. Z czego to wynika? Blog udzielasz się na PiO a może jeszcze coś innego?

 

Wynika to głównie z jednej prostej rzeczy – mówię to co myślę, co często spotykane jest z dużym oporem części społeczności SEO. Jestem również niezależny w opiniach, między innymi w stosunku do narzędzi SEO. Nie raz obrywałem za krytyczne uwagi pod kątem SEO bubli i nie tylko, z pewnością żadne aspołeczne zachowania ludzi nie zmienią mojego punktu widzenia i nie sprawią, że stracę swój obiektywizm. W każdej branży są układy i układziki, tworzą się grupki wzajemnie popierające się, nie inaczej jest w SEO. Cenię sobię niezależność, dlatego nie należę do żadnej z grup.

 

Pytanie 10: Skąd zainteresowanie nowinkami internetowymi?

 

Już 15 lat temu interesowałem się nowymi technologiami i Internetem. Początkowe zauroczenie tym tematem przerodziło się w pasję, która została zwieńczona ukończeniem studiów w zakresie informatyki.

 

Pytanie 11: Czy uważasz, że Polska jest rozwiniętym krajem pod względem seo/sem?

 

Świadomość wielu przedsiębiorców o alternatywnych metodach pozyskiwania klientów rośnie z roku na rok, niestety zanim osiągniemy poziom krajów rozwiniętych minie jeszcze kilkanaście lat.

 

Pytanie 12: Ciężej pracuje się z klientem małym czy może dużym?

 

Przeszkody w realizacji projektów mogą być zarówno z małym jak i dużym klientem. Sporo zależy od nastawienia właściciela serwisu do realizowanego projektu. Jeśli obydwu stronom zależy na osiągnięciu celu, pracuje się znacznie łatwiej.

 

Pytanie 13: Jak zmieniły się sposoby linkowania na przestrzeni kilku ostatnich lat?

 

To jest temat bardzo szeroki. Kiedyś wystarczyło upchnąć słowa kluczowe na stronie czy też dodać pozycjonowaną witrynę do grupy katalogów i można było cieszyć się wysokimi pozycjami. Dzisiaj najlepsze kampanie to takie, w których zdobywa się małą ilość linków z miejsc najbardziej autorytatywnych w danej branży.

 

 

Pytanie 14: Jakie porady dałbyś najmłodszym, którzy chcą zarabiać na swoich produktach/ usługach?

 

Nie poddawać się, gdy wszyscy mówią, że nie masz szans na osiągnięcie sukcesu. Pamiętam jak to było z portalem HotFix, wiele osób mówiło, że nie mamy najmniejszych szans zaistnieć w świecie nowych technologii, tymczasem dzięki Łukaszowi (założyciel HotFix), wspaniałej i zgranej ekipie ludzi, ich zaangażowaniu, udało się dokonać czegoś, co na samym początku wydawało się nierealne.

 

Pytanie 15: Czy duże miasto jest wyznacznikiem łatwiejszej drogi? A może jest tak, że Internet pozwolił by wszystko stało się globalną wioską?

 

Jeszcze 10 lat temu faktycznie większe możliwości rozwoju były w miastach poprzez dostępność nowoczesnych rozwiązań technologicznych czy większych możliwości w zakresie zdobycia doświadczenia „na miejscu”, aktualnie Internet wszystko spłaszcza, praca zdalna przy projektach nie jest już dla nikogo nowinką, a powszechny darmowy dostęp do Internetu w mniejszych miejscowościach powoduje, że możliwości są praktycznie nieograniczone.

 

Pytanie 16: Jak uzupełniasz czy też rozszerzasz swoją wiedzę?

 

Czytam blogi branżowe, śledzę wydarzenia na zagranicznych forach, unikam szkoleń, które w wielu przypadkach nic nie wnoszą do rozwoju zawodowego, oczywiście są też takie, na które warto wybrać się gdyby nie ich kosmiczna cena. Szkolenia w większości dedykowane są dla osób początkujących i średnio-zaawansowanych – ta grupa osób z pewnością wyniesie najwięcej z wykładów. W branży SEO i tak jest najważniejsza praktyka, teorię można sobie z łatwością wygoglować.

 

Pytanie 17: Laptop czy telefon, gdzie najchętniej czytasz o nowościach?

 

Zdecydowanie laptop/ultrabook, albowiem czytając treść na telefonie czy tablecie szybciej męczą się oczy.

 

Pytanie 18: Gdyby nie pozycjonowanie i informatyka robiłbym…

 

Pewnie wybrałbym zawód, w którym również pomaga się ludziom osiągać cele. Pamietam, że wybierając się na studia miałem dwie opcje: informatyka lub psychologia.

 

Pytanie 19: Co dał Ci blog?

 

Nowe znajomości, dużo kontaktów w branży IT i SEO w Polsce i za granicą, ale także możliwość przekazywania czytelnikom ciekawostek odnośnie aplikacji SEO. Nie jest tajemnicą, że lubię testować i opisywać oprogramowanie (nie tylko dedykowane dla SEO), podczas testów sam też mogę czegoś nowego nauczyć się, podpatrzyć pewne dobre praktyki. Blog traktuję jako odskocznię od pracy, a pisząc teksty mogę odstresować się i zapomnieć o problemach życia codziennego.

 

Pytanie 20: Dużo pracy kosztowało Cię by znaleźć się tu gdzie jesteś?

 

Tak, bardzo dużo pracy. Początkowo były nawet chwile zwątpienia, ale ja mam taki charakter, że czym więcej ludzie rzucają kłód pod nogi, tym moja determinacja do osiągnięcia wyznaczonego celu jest większa. Część osób pomogła mi w realizacji planów, wszystkim tym osobom chciałbym podziękować za wsparcie i okazaną pomoc.

 

Pytanie 21: Czego życzyć w najbliższym czasie Mariuszowi Kołaczowi

 

Zrealizowania wszystkich zaplanowanych projektów na 2014 rok.

Autorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.