+48 503 934 638

21 pytań do Moniki Czaplickiej – autorki książki „Zarządzanie kryzysem w social media”

imagesczap

 

Pytanie 1: Od jak dawna zajmujesz się social media i od czego zaczęła się Twoja przygoda?

Zaczęłam na I roku studiów – rany, to już 8 lat! – ponieważ znalazłam ogłoszenie, że pewna agencja szuka IT project managera. Nie wiedziałam za bardzo o co chodzi, ale już wtedy byłam uzależniona od internetu, więc zaryzykowałam. Pracę dostałam, zajmowałam się promowaniem marek w sieci, wtedy na forach i grupach dyskusyjnych. Praca była nieźle płatna, a marki, którymi się opiekowałam były naprawdę fajne: WAB, DHL, AXN. Potem się przeniosłam do kolejnej agencji, miałam większy zakres obowiązków – i większą pensję – a potem to już było z górki.


Pytanie 2: Prowadzisz bloga, który przyczynia się dodatkowo do zwiększenia rozpoznawalności Twojej osoby. Co powiesz młodym pisarzom o blogowaniu. Czy jest tak, że blogi to realne źródło pozyskiwania klientów / nawiązywania współpracy z markami czy raczej czysty fun z tworzenia?

Prowadzę bloga przede wszystkim dlatego, że nie jestem w stanie wszystkiego upchać w książkach 😉 Sprawia mi to ogromną frajdę. Jest to praca, wymagająca praca, ale miło jest czytać komentarze, wiedzieć, że ludzie dzielą się tymi treściami, uczą z nich czegoś, dyskutują. Myślę, że blog sam w sobie nie jest aż takim narzędziem budowania mojego wizerunku – zawsze bardziej robi, że jestem autorką książki. Poza tym też buduję swoją markę osobową – różnymi działaniami np. w sieci. Warto dywersyfikować i być znanym nie tylko z tego, że się ma bloga.


Pytanie 3: Czy ciężko w Polsce zrobić karierę w social media?

Zależy co rozumiemy przez karierę. Ktoś, kto posiada empatię i ogarnia trochę internety ma dużą szansę na pracę w tej branży – cały czas widzę, że firmy się rozwijają i szukają kolejnych pracowników. Ale social media to wiele ścieżek – od tych związanych z grafiką, informatyką (development aplikacji), community managment, strategia, project managment, new business, analityka… dużo opcji dla wielu utalentowanych ludzi. Trzeba być pracowitym jak wszędzie i awansuje się podobnie jak w innych firmach – może jest o tyle łatwiej, że jest mniej ludzi starszych – w wieku 40 lub więcej lat – więc młodsze osoby osiągają stanowiska managerskie i kierownicze.


Pytanie 4: Twoja książka dotycząca kryzysów w social media doczekała się dodruku. Istnieje mit, że w Polsce osoby piszące książki nie zarabiają na swoich dziełach dużych pieniędzy. Obalisz ten mit?

Niestety nie obalę. Książka nie jest czymś, co polecę, jeśli ktoś chce zarobić. Co więcej – jest to ogrom pracy i wyrzeczeń, a kończy się tym, że ciężko ją sprzedać, bo ludzie nie lubią kupować książek, bo wiedzą, że dowiedzą się wszystkiego z internetu za darmo. Przecież social media się tak szybko zmieniają, że książki się dezaktualizują. Zdecydowanie na książce się nie zarabia i minął trochę ponad rok odkąd zaczęłam pracować nad książką – a pisałam ją dość szybko – w 3 tygodnie – a zarobione pieniądze w żaden sposób się nie równają z innymi moimi źródłami dochodu. Zarabiam więcej na szkoleniach online niż na sprzedaży książki.


Pytanie 5: Czy przy pisaniu książki sama wyszłaś z inicjatywą stworzenia takowej publikacji, czy może był tak, że wydawca zgłosił się do Ciebie?

Napisałam książkę, zapytałam Michała Sadowskiego jak to u niego wyglądało, a on polecił mnie wydawnictwie. Pomysł na książkę o kryzysach powstał, bo zaczęłam pisać małego ebooka do ściągnięcia na fanpage, ale mam kłopoty ze streszczaniem się 😉 A pomysł na fanpage powstał kiedyś jeszcze w agencji, której pracowałam. Pojawiła się wiadomość, że szczur w kaszce Nestle, to może się zgłosimy im pomóc. I tak od żartów pomyślałam, że to fajny pomysł na profil. Daleko mi było do robienia z tego biznesu. Z resztą nadal mało kto traktuje wpadki w social media poważnie. Może kiedyś…


Pytanie 6: Jak oceniasz ludzi pracujących w social media. Czy są to luzacy, którzy przelewają swoje myśli na fanpage czy może coraz bardziej poważna grupa pisarzy?

Pytanie z serii co myślisz o politykach albo innej grupie zawodowej. Nic nie myślę, bo nie znam. Nawet nie wiem ile osób się tym zajmuje w Polsce. Znam trochę ludzi i są naprawdę bardzo różnorodni. Weseli i smutki, profesjonalni i amatorzy, pisarze, artyści, ludzie nie mający nic do powiedzenia. I fajnie, że to taka mieszanka, bo różne projekty potrzebują różnych osobowości.


Pytanie 7: Ostatnio czytałem Twój artykuł dotyczący sprzedaży przez social media w e-commercie. Powiedź czy każdy sklep internetowy powinien myśleć o rozbudowywaniu swoich profili w mediach społecznościowych?

Jeśli nie jestem chora na coś, co powoduje zaniki pamięci, to napisałam artykuł o tym czy Facebook sprzedaje, ale o e-commerce, to nie bardzo 😉 Nie mniej pokazywałam, że social media mogą sprzedawać 🙂 Zapraszam do tekstu na blogu iFirma. A czy sklepy muszą być w social media? Zależy od tego dlaczego, co chcą osiągnąć. Jak z każdym narzędziem – liczy się cel, wykonanie i wykorzystanie. Nie jestem zwolenniczką, że każdy musi być w social media.


Pytanie 8: Co sklepom internetowym daje prowadzenie bloga firmowego?

To samo, co wszystkim innym – możliwość pokazania się, pozycjonowania, dzielenia, angażowania i kolejny punkt styku.


Pytanie 9: Pracujesz u kogoś na etacie, czy może żyjesz z bycia „dostawcą” treści oraz ze szkoleń, które prowadzisz?

"wyrosłam" z pracowania u kogoś na etacie. Nie nadaję się do tego i wreszcie odważyłam się wziąć swój los w swoje ręce. Mam własną firmę, która zajmuje się social media, czyli szkoleniami oraz działaniami – prowadzenie fanpage, konsultacje itp. Całą moją ofertę znajdziecie na wobuzz.com


Pytanie 10: Jak oceniasz rozwój polskiej blogosfery? Czy wymienisz te postaci, które w branży marketingowej robią najlepszą pracę w tej strefie?

 

Mam znowu ocenić jakieś 2 miliony ludzi? Znam trochę blogów, robią się coraz ładniejsze i miewają ciekawe teksty, ale nie czytam blogów regularnie – raczej jak mi wpadnie w oko jakiś tekst. Nie będę nikogo polecała, bo znam tylko wybrane publikacje, więc nie wiem kto robi najlepszą pracę.


Pytanie 11: Sklepom internetowym chyba dość często wybuchają sytuacje kryzysowe w social mediach. Jakie miałabyś wskazówki do osób, które doświadczyły takiego zdarzenia?

Zawsze polecam zasadę 5P: przeproś (lub wyraź empatię), przygotuj się, powetuj (wynagrodź), popraw się i przeciwdziałaj. Piszę o tym na swoim blogu: czaplicka.eu/zasada-5p


Pytanie 12: Moniko jak udało Ci się wytworzyć tak duży buzz wokół Twojej osoby, skąd tak duże zainteresowanie?

Bo jestem Wobuzzem? 🙂 Nie uważam, że udało mi się wytworzyć duży szum, bo jestem znana i kojarzona w pewnym kręgu osób związanych z tematyką social media, ale poza tym naprawdę mało kto przejmuje się moim istnieniem. Z jednej strony mam swoją niszę, z którą ludzie mnie kojarzą, a temat dość popularny, bo o błędy w social media łatwo, z drugiej strony książka, z trzeciej blog, z czwartej kilkaset godzin szkoleń i prelekcji, z piątej moja działalność firmowa. Jest dużo czynników, które wpływają na mój wizerunek – od charakterystycznego wyglądu, przez umiejętności występów po moje poglądy. Pewnie wszystko ma znaczenie dla tego zainteresowania.


Pytanie 13: Czy 2014 był Twoim najlepszym z dotychczasowych w karierze?

Nie oceniam tego w ten sposób. Robiłam różne rzeczy – pracowałam w agencjach, w korporacjach, w małych firmach, freelancowałam, robiłam kampanie społeczne, a teraz mam własną firmę. To kolejny etap rozwoju i nie chcę go oceniać jak najlepszy czy najgorszy – szczególnie, że minęło dopiero pół roku.


Pytanie 14: Z iloma klientami pracujesz na obecnie na stałe. Czy tworzysz z nimi długofalowe relacje biznesowe?

Obecnie mam 10 klientów, z czego dla części prowadzę social media, część to klienci, z którymi konsultuje ich aktywność, mam też różne inne dodatkowe działania: pisanie, szkolenie, wspieranie działań. 


Pytanie 15: Dość długo działasz w branży interaktywnej. Zauważyłaś w tym czasie wzrost zainteresowania edukacją w tej płaszczyźnie?

Edukacja zawsze jest ważna, bo ludzie dość szybko orientują się, że nie każdy może postować i że działania w internecie wymagają wiedzy i umiejętności. Dlatego taką popularnością nadal cieszą się książki, szkolenia social media, a ludzie na grupach branżowych zadają masę pytań. Ale i tak uważam, że niestety to zaintresowanie jest jak duże, jak powinno 🙁


Pytanie 16: Polska jest bardzo nietolerancyjnym krajem. Jak radzisz sobie z hajterami, którzy pojawiają się przy każdej osobie odnoszącej sukces?

Lata praktyki jako lesbijka nauczyły mnie radzić sobie dobrze z różnymi hejtami. Jeśli ludzie potrafią mnie nienawidzić za to kogo kocham, a ja się mam przejmować, że ktoś mi zazdrości albo uważa, że umie coś robić lepiej ode mnie?


Pytanie 17: Czy w chwili obecnej gdy zainteresowanie Twoją osobą jest bardzo duże, reklamujesz się dodatkowo aby  pozyskać nowych odbiorców / klientów?

Wręcz przeciwnie – chwilowo staram się nie przesadzać z liczbą przyjętych klientów, bo 10 to dużo, biorąc pod uwagę jeszcze szkolenia, inne moje aktywności, życie prywatne itd. Dlatego właśnie biorę osobę na okres próbny, żeby sprawdzić jak to będzie działało i czy jestem w stanie oddelegować część zadań dalej. Nie mam problemów z klientami, bo to prawie zawsze oni się do mnie zgłaszają z rekomendacji innych osób.
Jeśli przyjdzie taki czas, że będę musiała sama poszukać, to na pewno nie będę się reklamowała – mój budżet nie pozwoli mi na stawanie w szranki z dużymi agencjami. Muszę starannie dobierać klientów, dlatego będę się zgłaszała do tych podmiotów, które stać na mnie, ja mogę im pomóc oraz nasza współpraca może przynieść ciekawe efekty.
Z resztą – nie wyobrażam sobie, stawiając się na miejscu klienta, żebym miała wybrać agencje na podstawie reklamy. Rekomendacje, projekt, którego realizacja mi się podobała, ale nie reklama.


Pytanie 18: Co Monika Czaplicka lubi robić prywatnie?

Internety 😛
no dobra, ale jak nie robię niczego związanego z pracą, to mam kilka pasji. Oprócz oglądania filmów i grania w gry komputerowe – komponuję muzykę, występuję na scenie – czasem jako drag king czasem bardziej burleskowo, lubię podróżować, leniuchiować i przede wszystkim pisać – jak tylko znajdę chwilę (czyli nie wiem kiedy), muszę w końcu dopieścić moją pierwszą powieść beletrystyczną, bo się wydawca niecierpliwi.


Pytanie 19: Czytelnikami niniejszego bloga są często osoby młode. Szukające swojego własnego ja. Gdybyś miała w 2-3 zdaniach doradzić od czego mają one zacząć jeśli chodzi o personal branding. Jak młodzi mają budować markę swojej własnej osoby?

Najważniejsza jest szczerość. Bardzo łatwo wyczuć, jeśli ktoś zachowuje się "publicznie" inaczej niż prywatnie. Poza tym nie ma sensu udawać. Ludzie mają wiele zalet, które można akcentować i w ten sposób budować swoją markę. Warto się wyróżnić i dać zapamiętać. Jeśli będziecie pracowali i rzetelnie podchodzili do różnych kwestii to marka sama będzie się na tych podwalinach budowała. I nie bać się sięgać po to, czego chcecie.


Pytanie 20: Czy pracujesz również dla klientów zagranicznych? Zdarzają Ci się projekty poza granicami naszego kraju?

Moja firma na razie ma 2 miesiące, więc ciężko sięgać mackami poza Polskę 😉 Ale jeśli chodzi o moją karierę, to raczej międzynarodowe marki w Polsce, albo Polskie firmy nastawione również na międzynarodowych klientów. Nie do końca rozumiem dlaczego jakaś np. brytyjska firma miałaby zatrudniać mnie do postowania na ich brytyjskim fanpage, ale… Nie wspominając o tym, że praktycznie nikt mnie poza granicami naszego kraju nie zna.

 

Pytanie 21: Czego należy życzyć Monice Czaplickiej w nadchodzącym czasie?

Żeby było tak dobrze jak jest. Zawodowo jest bardzo fajnie, rozwijam się, mam ciekawe projekty. Kolejne książki się piszą. Życie prywatne do pozazdroszczenia – zakochana, szczęśliwa i zaopiekowana. Staram się nie przepracowywać i dbać o life balance. Sama sobie czasem zazdroszczę 🙂

 

m.bąkAutorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

 

bannerv3 (1)

Leave Comment