21 pytań do Pawła Lipca – autora bloga prosument.es

Pytanie 1: Jaka jest świadomość przeciętnego przedsiębiorcy w Polsce na temat content marketingu?

Po pierwsze nie istnieje przeciętny przedsiębiorca, To taki sam dziwny i niespotykany twór jak statystyczny Polak. Natomiast rozumiem, że chodzi o przeciętną uśrednioną wiedzę na ten temat.

Mniejsi przedsiębiorcy w ogóle mają niewielką wiedzę an temat możliwych działań marketingowych. Zdecydowanie lepiej jest wśród większych graczy i firm oferujących inne rozwiązania marketingowe lub PRowe.

Ponad to nadal często content marketing i branded content są ze sobą mylone a to zupełnie różne działania. Sam rynek tego rodzaju działań jest jeszcze stosunkowo młody, ale szybko rośnie. W dużej mierze dzięki temu, że działania CM przynoszą stosunkowo szybkie wymierne korzyści, które procentują przez długi czas.

Pytanie 2: Co daje Ci prowadzenie Twojego bloga? Czy jest to czysty fan, czy może realne znajomości, kontakty oraz rozpoczęte współprace?

Od blisko 10 lat prowadzę różne blogi. Zarówno te poprzednie jak i to co pisze w sieci aktualnie to czyste hobby, odskocznia. Nie traktuję tego jak zaplanowanego biznesu nastawionego na zbudowanie określonego zasięgu, który będzie można później monetyzować.

Piszę dużo poza blogami. Przygotowuję publikacje i artykuły eksperckie dla klientów a pisanie na blogu to raczej efekt chęci wylewania tego co mi czasem przyjdzie do głowy w jakimś konkretnym miejscu w sieci.

Jeśli chodzi o znajomości to – tak, dzięki blogowi poznałem wiele ciekawych osób. Dzięki pisaniu znalazłem swoją pierwszą wymarzoną pracę a później poznawałem kolejne osoby z tzw. blogosfery. Nadal dzięki uczestnictwu w spotkaniach i konferencjach dla blogerów poznaję wiele osób i bardzo to lubię. To chyba największa korzyść jaką mam z tego pisania – możliwość poznania ogromnej ilości mega pozytywnych ludzi.

Pytanie 3: Co jest głównym profilem działalności Twojej firmy?

Zarażanie ludzi miłością do nowych produktów lub usług moich klientów.

Pytanie 4: Od jak dawna „robisz Internety”?

Kilkanaście lat. Nie pamiętam dokładnie. Na początku to były grupy dyskusyjne, trochę IRCa. Później udzielałem się na forach dyskusyjnych, aktywnie działałem w polsim supporcie IPB (jedno z popularniejszych rozwiązań jeśli chodzi o fora internetowe). Później zacząlem się interesować blogami, WordPressem (założyłem polskie forum wsparcia technicznego dla WP) i zacząłem pisać pierwszego bloga.

Pytanie 5: Jak udaje Ci się pozyskiwać klientów? Reklama, content, inne działania?

Głównie inne działania ;). A na poważnie to bardzo trudno wskazać jakieś jedno rozwiązanie. Dużo projektów robię z ludźmi, którzy sami do mnie przychodzą, do tego zawsze ktoś ze znajomych przyjdzie z fajnym pomysłem lub podeśle kontakt bo „powinniście się spotkać”…

Pytanie 6: Jak doszło do Twojej współpracy z LeadBullet?

Miałem pomysł na to co moglibyśmy zrobić razem. Umówiłem się Własem na spotkanie. Trochę zmodyfikowaliśmy pierwotny plan i… działa! Prawda jest taka, że z Własem znaliśmy się już wcześniej „branżowo”, więc było mi łatwiej przekonać go do spotkania.

Pytanie 7: Jakich rad udzieliłbyś początkującym przedsiębiorcom, stawiającym swoje pierwsze kroki w marketingu internetowym?

Testować, analizować, optymalizować.

Pytanie 8: Obserwując Twój profil, można zauważyć, że od jakiegoś czasu biegasz. Jak Ci idzie Pawle?

Co raz lepiej, ale nadal jeszcze jest daleko do stanu kiedy trenowałem regularnie. Cieszę się, że mogę brać udział w programie, który ma nas przygotować do maratonu. Mamy zapewniona profesjonalną opiekę trenera, dietetyczki, fizjoterapeutki – słowem czuwa nad nami cały sztab ludzi. To daje mi poczucie bezpieczeństwa, że mimo sporego wysiłku nie zrobię sobie krzywdy i nadzieję na odbudowanie dawnej kondycji.

Pytanie 9: Którego marketingowca cenisz najbardziej i za co?

Nie umiem wybrać jednej osoby. Jest sporo osób, które zasługują na wyróżnienie (nawet jeśli ograniczymy się tylko do Polski) więc wybranie jednego nazwiska raczej jest niemożliwe.

Pytanie 10: Co sądzisz o inicjatywie IAB-u aby powołać grupę roboczą skupiającą się na content marketingu?

Przy IAB funkcjonują różne grupy robocze. nie widzę powodu dla którego nie miała by funkcjonować grupa, która będzie dbała o jakość i etyczne prowadzenie działań content marketingowych.

Pytanie 11: Dużo czytasz w ciągu dnia?

Niestety nie. Mam co raz mniej czasu na czytanie i słuchanie książek. Dużo czytałem w drodze do biura i w drodze z biura do domu. Teraz dom od „biura” oddziela kuchnia więc czytanie w drodze odpada. Do tego doszły jeszcze co raz dłuższe treningi biegowe, które też wymagają pewnego zaangażowania. A wolny czas jak już jest staram się spędzać z córką. Czytanie to jedna z tych rzeczy, na które wiecznie brakuje mi czasu i wcale nie jest mi z tym dobrze.

Pytania 12: Co zaważyło na Twojej branżowej pozycji? Skąd rozpoznawalność w branżowych kręgach?

Nie mam pojęcia – trzeba by pytać kręgów 😉

Pytanie 13: Żałujesz jakiś rzeczy w swojej karierze?

Powiem tak: mam za sobą kilka lat doświadczeń zawodowych, a doświadczenie jak wiadomo, to takie coś co się pojawia chwilę po tym jak było potrzebne.

Pytanie 14: Co lubisz robić poza pracą, która z pewnością jest Twoją pasją?

Na pracę faktycznie nie mogę narzekać – robię to co lubię. A poza pracą? Tak jak wspomniałem staram się jak najwięcej czasu znaleźć dla córki. No i oczywiście bieganie. Naprawdę się wkręciłem i sprawia mi to dużą frajdę.

Pytanie 15: Jakie współprace / klientów wspominasz szczególnie dobrze i dlaczego?

To znowu trudne pytanie, bo nie o wszystkich mogę mówić a i tak trudno mi wybrać jedną osobę. Na pewno super mi się pracowało z Martą Odrzywolską (aktualnie w ACE.pm). Było bardzo profesjonalnie, terminowo i wszystko było dopięte na ostatni guzik.

Pytanie 16: Przychodzi do Ciebie młody bloger i pyta „Paweł, ile czasu trzeba aby wybić się ze swoim blogiem”. Co mu odpowiadasz?

Tyle samo ile trzeba aby „wybić się” ze swoją piekarnią. Blogosfera trochę się sprofesjonalizowała, część osób zaczęła zarabiać pieniądze na tym, że… No właśnie, na czym? Przecież rozpoznawalność Maćka Budzicha czy Kominka nie bierze się z tego, że pisze przez ileś lat, tylko z tego jak to robią.

Słowem, żeby się „wybić” potrzeba nie czasu a dobrego „produktu”.

Pytanie 17: Gdybyś miał magiczną różdżkę edukacji. Czego chciałbyś nauczyć naszych rodzimych przedsiębiorców?

Walczenia o swoje i lobbingu. Nasi przedsiębiorcy to są zajebiści ludzie! Nie boję się tego sowa. Mamy wielu bardzo uzdolnionych, przedsiębiorczych, pomysłowych, zaradnych ludzi, którzy tworzą niesamowite rzeczy. Strach pomyśleć jak rozwijał by się segment rodzimej małej przedsiębiorczości gdyby nie ciągłe zmiany przepisów prawa i rzucania kłód pod nogi przez rząd.

Pytanie 18: Co jest najtrudniejsze w relacji B2B?

Zaufanie, które zdaje się naszym narodowym problemem oraz czasowe opłacanie faktur. Nie dokonywanie płatności w terminie to już chyba nasz sport narodowy.

Pytanie 19: Obsługa klienta w B2C czy w B2B jest trudniejsza?

Trudno mówić, co jest łatwiejsze czy trudniejsze. To są dwa trochę inne światy. Inny nie znaczy trudniejszy czy gorszy, po prostu inny. To kwestia osobistych preferencji.

Pytanie 20: Czy content marketingiem można promować wszystko?

Tak.

Pytanie 21: Czego Ci życzyć Pawle?

Z rzeczy realnych: żebym za niecałe półtora roku przebiegł ten maraton.

Z rzeczy mniej realnych: listu od banku z informacją, że hipoteka już jest spłacona.

Z marzeń do zrealizowania: złożenia fundacji.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.