21 pytań do Tomasza Karwatki – prezesa firmy Divante

Pytanie 1: Od jak dawna jesteś Tomaszu związany z branża e-commerce?

Prowadziłem projekty internetowe od 1999. Z eCommerce spotkałem się na poważnie w 2004 w Janmedia Interactive – agencji interaktywnej, która pracowała głównie dla klientów w USA. W tym czasie mieli naprawdę niesamowite doświadczenie w eCommerce.

Pytanie 2: Jesteś współautorem książki o e-commerce. Czy planujesz podobne do tej publikacje?

Na razie nie planuję kolejnych książek. Powstaje dużo publikacji ale niewiele wnosi coś nowego. Nie czuję abym mógł wnieść coś nowego taką publikacją obecnie. Polecam wszystkim czytanie więcej w oryginale i tych książek, które przykuwają uwagę branży w USA czy UK. Można się szybciej i więcej nauczyć. Lokalne publikacje są dobre dla początkujących ale bardziej zaawansowanej wiedzy szukałbym u źródła.

Pytanie 3: Jak reklamujecie swoje dość nietypowe usługi? Czy jest to content marketing, Google Adwords, a może wyniki organiczne w wyszukiwarce?

Od zawsze robimy content marketing i to się sprawdza najlepiej. Musisz pamietać, że nie pozyskujemy klientów agresywnie. Zazwyczaj ktoś nas zna i obserwuje i gdy ma potrzebę to po prostu przychodzi do nas po pomoc.

Pytanie 4: Ile na stałe sklepów korzysta z usług Waszej firmy Divante?

Obsługujemy na stałe około 100 dużych i średnich sklepów.

Pytanie 5: Czy Waszymi klientami są wyłącznie duże sklepy jak Broń.pl, Koszulkowo.com itp, czy właściciele niewielkich sklepików również mogę zgłosić się do Was po pomoc?

Wymienione biznesy są bardzo fajne ale nie są duże w rozumieniu liderów rynku eCommerce. Nasi duzi klienci sprzedają za około 1 mln dziennie.

Pytanie 6: Ile obecnie liczy Wasz zespół? Czy planujecie rozszerzenie swojego składu?

Zatrudniamy 90 osób i ta liczba stale rośnie. Prowadzimy ciąglą rekrutację programistów.

Pytanie 7: Czy obsługujecie również zagraniczne brandy? Możesz pochwalić się jakimiś konkretnymi zleceniami?

Od kilku mc prowadzimy projekty poza Polską. Niestety nie mamy jeszcze wymiernych efektów a to nimi najlepiej się chwalić 🙂

Pytanie 8: Jak określasz poziom wiedzy polskich e-sklepów? Czy od kiedy zacząłeś ten poziom się zmieniał?

Myślę, że określenie polskie sklepy odnosi się domyślnie do małych sklepów – jeśli tak, na pewno ten rynek się fanie rozwija i wszyscy mają dużo energii. Z drugiej strony duże sklepy, działające w strukturách międzynarodowych korporacji mają często znacznie lepiej wykwalifikowanych specjalistów.

Pytanie 9: Czy możesz powiedzieć, że jesteście liderem jeśli chodzi o obsługę polskiego rynku e-commerce?

Chcemy robić dobre rzeczy i wierzymy, że sukcesy biznesowe idą w ślad za dobrą pracą. Aktualnie skupiamy się na realizacji projektów zagranicznych bo tam możemy się najwięcej nauczyć. Na globalnym rynku jesteśmy malutkim graczem i wszystko prze dnami.

Pytanie 10: Obsługujesz bardzo dużo sklepów internetowych, czy nie myślałeś może o założeniu własnego sklepu? Z tak dużą wiedzą start byłby dużo prostszy.

Miałem własny sklep internetowy kilka lat. Sprzedawaliśmy lampy. Sklep nadal funkcjonuje i trzyma się chyba nieźle.

Dużo się nauczyłem prowadząc tę firmę z moimi wspólnikami – zaprawionymi w boju handlowcami.

Pytanie 11: Jakie kanały w Twoim odczuciu najlepiej sprzedają w przypadku sklepów internetowych (ruch organiczny z wyszukiwarki, reklama Adwords czy inne)

Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Warto testować różne kanały i podejścia. W Divante nie zakładamy nigdy, że wiemy najlepiej. Zawsze podchodzimy do tematu z otwartą głową i testujemy. Jako, że często pracujemy w modelu success-fee to są też przypadki, że dokładamy do biznesu, coś nam się nie udaje – to uczy pokory i stawia nas po jednej stronie z właścicielami sklepów.

Pytanie 12: Jakie rady dałbyś młodym polskim przedsiębiorcom, którzy chcą zacząć swoją przygodę z handlem elektronicznym?

Zacznij od najważniejszego – towaru i klienta.

Pytanie 13: Wrocław, w którym działacie bardzo sprzyja rozwojowi e-biznesu. Czemu wyprzedzacie inne polskie miasta?

Nie uważam by Wrocław był bardzo szczególny. Wydaje mi się, że ostatnio dużo dzieje się w wielu miastach. We Wrocławiu na pewno fajnie działa już pierwsza generacja internetowych przedsiębiorców, którzy odnieśli sukces i teraz angażują się w nowe tematy. Tak właśnie robią to twórcy Bankier, LiveChat, Money, N-K czy Ceneo.

Pytanie 14: Co motywuje Cię na co dzień?

Motywuje mnie poczucie, że moja firma robi coś znaczącego, rozwijając eCommerce. Wiem, że będzie on miał wpływ na to jak nam wszystkim się żyje.

Pytanie 15: Czy nasze rodzime e-sklepy mają szansę wychodzić na rynki zagraniczne? Jeśli tak to jaka jest ku temu najprostsza droga?

Mają szansę tam gdzie mogą zaoferować coś unikalnego – np. w modzie, dekoracji wnętrz, meblach. Ja zaczynałbym od marketów aby poznać rynki zagraniczne i znaleźć najlepsze dla siebie.

Pytanie 16: Jak e-sklepy mogą promować się na rynkach zagranicznych?

Na start markety takie jak eBay. Następnie content marketing. Te dwa narzędzia dają szybki feedback przy niedużych nakładach – dobre sondowanie rynku.

Pytanie 17: Często główną barierą przez którą e-sklepy się nie rozwijają się brak edukacji i finanse. Czy jest jakieś rozwiązanie na te dwa punkty?

Myślę, że dużo częściej to brak wizji. Znam wiele osób, funduszy i firm, które bez problemu wyłożą kasę na dobry projekt. Za kasę można kupić wiedzę. Natomiast wizji tego co i jak chce się zrobić nie da się kupić.

Pytanie 18: Skąd pomysł by zająć się właśnie e-commerce?

Jak wspomniałem, prowadziłem własny sklep. Nie znalazłem nikogo kto byłby w stanie pomóc nam się rozwijać, zrozumiałem iż takiej oferty brakuje i tak powstało Divante w obecnej formie.

Pytanie 19: Czego byś sobie życzył od polskich przedsiębiorców?

Aby nadal byli odważnymi gośćmi, nadal podejmowali ryzyko i chcieli tworzyć coś fajnego. Dzięki takim postawom nasza praca jest ciekawa a świat idzie do przodu.

Pytanie 20: Dlaczego warto zlecać obsługę marketingową na zewnątrz, a nie np. zacząć uczyć się tego na własną rękę (oszczędność pieniędzy)

Interesują nas klienci, którzy rozumieją iż nie wszystko są w stanie zrobić sami. Posiadając 90 osób na pokładzie i robiąc tylko eCommerce mam np. cały dział zajmujący się psychologią zakupów. Mamy doskonałych developerów, uczących się od siebie wzajemnie i korzystających z bazy kodu. Mamy potężny know-how z kilkunastu branż i ponad 100 sklepów. To daje lewar, który znacznie zwiększa efektywność działań. Nawet największe eCommerce zlecają nam tematy w których czują się słabsze.

Pytanie 21: Czego Ci życzyć Tomaszu w najbliższym czasie?

Znalezienia balansu między pracą a życiem 🙂

Dzięki za wywiad!

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.