Dlaczego unikalne opisy w sklepie są takie ważne?

Czy zawsze kopiujesz opis danego produktu ze strony producenta? Czy wiesz, że gdybyś chociaż trochę zmienił jego treść, to poprawiłbyś notowania swojego e-sklepu? Poniżej po krótce podpowiem Ci jak ważne są unikalne opisy.

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że konsument odwiedzając Twój sklep internetowy i wybierając któryś z produktów chciałby dowiedzieć się czegoś nowego, innych informacji niż może znaleźć na stronie producenta. Niestety często jest tak, że w większości sklepów internetowych opisy te są kopiowane właśnie od wytwórcy. Powoduje to znużenie wśród klientów, do których na każdym kroku docierają takie same informacje. Unikalne opisy pozwolą Ci na zainteresowanie klientów właśnie Twoją ofertą, ponieważ będą wyróżniać Twój e-sklep na tle konkurencji – standardowo korzystającej z gotowych opisów.

Zastosowanie unikalnych opisów spowoduje brak problemów z algorytmami Google’a. Fakt ingerencji Google w treść stron internetowych w Polsce ma spore znaczenie od 2011 roku, kiedy to wprowadzono aktualizację o nazwie Panda. Do ww. okresu właściciele sklepów internetowych nie miali problemów z tzw. „duplicate content”. Po wprowadzeniu Pandy i kolejnych aktualizacji, zaczęto w dużej mierze promować strony internetowe z unikalną treścią. Obecnie za obowiązek należy przyjąć tworzenie własnych, autorskich treści. Strona, na której publikowane są powielone z innych serwisów informacje jest bardzo nisko notowana, a nawet niekiedy wyrzucana z wyników wyszukiwania – takie przypadki trafiają głównie do tzw. „suplement index”. Co może wydać się dziwne – Google potrafi ocenić jakość tekstu. Sprawdza to poprzez algorytm oceniający tematykę, słownictwo, semantykę,  oraz zachowanie użytkowników na danej stronie. Ponadto, mając dane statystyczne zgromadzone  z kilku lat, może określić takie informacje o stronie jak: średni czas przebywania użytkownika, współczynnik odrzuceń, czy stosunek odsłon do unikalnych wejść. Co niezwykle ważne – algorytm Pandy polega na tym, że choć ocenia poszczególne podstrony, to sankcje nakłada na całe witryny. Wystarczy mały udział kiepskich podstron, by pozycje w Google straciła cała Twoja strona…

Musisz pamiętać, by przygotowując alternatywne teksty skupić się przede wszystkim na użytkowniku, a nie tylko na rygorach, czy algorytmach wyszukiwarki. Musisz postawić się w jego miejscu i zastanowić czego potrzebuje – „inne niż wszędzie indziej”, merytoryczne i estetycznie zaprezentowane informacje o danym produkcie.

Jak to zrobić? Jest na to kilka sposobów. Warto po prostu sformatować teksty ze strony producenta. Jest to najprostszy sposób, jednak dający najsłabsze efekty w stosunku do zasobów, które będziesz musiał zainwestować. Prawdopodobnie na takie „tricki” nabierze się Google, ale z całą pewnością metody tej nie docenią klienci.

By zyskać na unikalności, możesz napisać własne podsumowanie. Podsumować i wypunktować w paru zdaniach najważniejsze korzyści dla klienta z potencjalnego zakupu. Dobre podsumowanie powinno wystarczyć za cały opis, choć oczywiście szczegóły z oryginalnego tekstu warto zachować. Jest to – co prawda – metoda wymagająca większej ilości pracy, jednakże znacznie skuteczniejsza. Proponuję, byś – jeśli się zdecydujesz na tę metodę –  zaczął od napisania podsumowań dla bestsellerów, a dopiero później zajął się produktami sprzedanymi w mniejszej ilości –  min. jeden raz. Na sam koniec zostaw sobie asortyment, którego dotąd nie udało ci się sprzedać.

Kolejnym krokiem jaki możesz zrobić, by ubogacić treść swojego sklepu internetowego jest zachęcenie klientów do napisania krótkiej opinii. Generalnie należy motywować konsumentów osobistymi korzyściami. Zrób konkurs na najlepszą opinię –  obiecaj nagrody dla autorów najlepszych recenzji (np. rabaty, nagrody rzeczowe). Tańszą od powyższej, choć mniej skuteczną jest motywowanie na tzw. „społeczność”. Po prostu, po upływie kilku dni od dokonania zakupy przez danego konsumenta, zwróć się do niego e-mailem z zapytaniem/prośbą o wystawienie opinii. Uargumentuj to badaniem zadowolenia swoich klientów.

Ciekawym i skutecznym sposobem jest także tzw. cross-selling i up-selling:

– technika cross-sellingu polega na bardzo prostym zabiegu – do zakupionego przez klienta produktu oferuje mu się dodatkowe opcje do tego produktu. Ważne jest to, żeby oferować mu się je po dokonaniu zamówienia. Przykładem tej techniki jest zwykłe pytanie „a może frytki do tego?” – zadane przez sprzedawcę, gdy już wybraliśmy co chcielibyśmy zjeść w McDonald’s.

– technika Up-selling zaś jest metodą, która podwyższa wartość sprzedawanego produktu –  jednymi słowy, poprzez tą technikę niejako namawiamy klienta do kupienia dobra wyższej klasy – droższego. Negocjujemy z klientem, oferując mu ulepszone wersje produktu, który chce kupić lub z wyższej półki – lepszych jakościowo, przy czym ważne jest, aby robić to płynnie i powoli. Przykładem tej techniki jest np. sytuacja, gdy mamy „upatrzony” odkurzacz, a sprzedawca oferuje nam nieco droższy, ale z lepszym silnikiem/lepszymi dodatkami.

W opisie produktu pokazuj tzw. „zajawki” innych pozycji asortymentowych (podobnych, uzupełniających, często kupowanych razem z danym produktem, w promocji). Dzięki temu dajesz klientowi kilka korzyści „na raz”, jak również zyskujesz bogatsze wewnętrzne linkowanie, no i przypominasz klientowi o tzw. nieuświadomionych potrzebach konsumpcyjnych.

Reasumując, jakie są zalety modyfikowania opisów produktów w naszym e-sklepie?
Przede wszystkim uzyskujemy wyższą sprzedaż, gdyż: dajemy klientom wartość dodaną – odróżniającą nas od konkurencji, jesteśmy lepiej widoczni w Google na „długim ogonie” słów kluczowych, unikamy kar od Google, nie musimy skupiać się na konkurowaniu ceną, stosujemy up-selling i cross-selling. Dzięki wprowadzeniu unikalnych opisów ponosimy niższe koszty – będąc dobrze widocznymi w wyszukiwarce, możemy zmniejszyć wydatki, które możemy przeznaczyć na inne formy pozyskiwania ruchu.
Przy prowadzeniu sklepu internetowego musisz pamiętać, że klienci kupujący przez Internet potrzebują znacznie więcej informacji o danym produkcie, aniżeli Ci, którzy mogą dotknąć i ocenić go „na żywo”.

Wybierz więc któryś z powyższych kroków i … do dzieła!

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.