E-handel w Polsce

Jak nasz e-handel w Polsce prezentuje się pośród innych zagranicznych rynków? Z najnowszych danych wynika, iż w bieżącym 2014 roku, wartość e-handlu w Polsce może wynieść już ponad 30 mld zł. Z danych statystycznych wynika, iż pod względem wartości e-zakupów jesteśmy jednym z najszybciej rozwijającym się rynkiem w Europie.

Szybki rozwój e-handlu w Polsce wynika z tego, że Internet w Polsce jest w podobnej fazie rozwoju, jak w krajach rozwiniętych. Oczywiście nadal jest trochę braków,  choćby pod względem różnicy pokoleniowej wśród osób korzystających z sieci. Tak jak w innych państwach, w Polsce mamy już pokolenie osób urodzonych już w dobie Internetu, towarzyszącego im na każdym etapie i w każdym aspekcie życia. Co ciekawe, ale warte podkreślenia, mamy wyższy wskaźnik korzystania z mediów społecznościowych niż choćby Francja, Japonia czy Niemcy. Powyżej opisywana rewolucja nie ominęła także biznesu. Obecnie, firmy chcące osiągnąć upragniony sukces nie mogą ignorować takich zjawisk jak np. Cloud computing, czy Big Data. Chodzi o to, by biznes – zwłaszcza e-commerce – był przygotowany na coraz to nowe „rewolucje” w Internecie i standardowym handlu. Cyfrowe trendy, jakie pojawiają się w Internecie wywierają duży wpływ na rozwój e-commerce, a jeśli dana firma chce osiągnąć sukces, to musi jak najlepiej się do nich dostosować.

Co prawda, obecnie można zauważyć pierwsze oznaki nasycenia rynku e-commerce. Przyglądając się bowiem liczbie sklepów w Internecie wciąż można zauważyć ich przyrost, ale znacznie mniejszy niż kilka lat temu. Po raz pierwszy dynamika wzrostu ilości e-sklepów jest jednocyfrowa. Jak przewidują eksperci, w bieżącym roku liczba sklepów ma wzrosnąć jedynie o 7 proc. do 14,1 tys.

Zaskoczeniem jest również spodziewany – w niektórych kategoriach – spadek liczby sklepów. Wiąże się to z tym, że rynek e-commerce w Polsce jest już w pewnej mierze nasycony. Nawiązując do poprzedniego akapitu należy wskazać, że im więcej sklepów, tym mniej „miejsca” dla nowopowstających. Obecnie, przy dużej konkurencji, coraz trudniej sprostać oczekiwaniom klientów i równocześnie być jednym z najczęściej odwiedzanych sklepów. Spadek liczby e-sklepów wiąże się również ze zmianą zwyczajów i trendów zakupowych. Jak przewidują eksperci, skurczeniu ma ulec np. kategoria sklepów komputerowych, sklepów oferujących książki, czy e-sklepy zajmujące się multimediami.

Warto zauważyć, że coraz więcej Polskich sklepów internetowych rozszerza obszar swojego zbytu na zagraniczne rynki. Jest to oczywista prawidłowość, jeśli dany e-sklep dobrze radzi sobie na Polskim rynku – a takich sklepów jest coraz więcej – to, nie należy „spocząć na laurach”, tylko stawiać sobie wyższe wymagania – sprzedawać również za granicą. Oczywiście jest to kosztowne, bo reklama e-sklepu jest droższa niż w Polsce. Nie mniej jednak należy zauważyć, że to również powoduje rozwój Polskiego e-commerce.

Jak widzimy mimo planowanego spadku powstawania nowych e-sklepów, wciąż Polski rynek e-commerce rozwija się dynamicznie i płynnie. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że w następnych latach, e-commerce w Polsce utrzyma swoją wysoką pozycję.

Autorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.