Jak robić marketing szeptany nie tylko pod SEO

Marketing szeptany jest jednym z tematów, który wzbudza największe kontrowersję jeśli chodzi o działania w internecie. Dlaczego? Jesteśmy krajem spamerów i nachalnych wciskaczy swoich produktów. Czy tak powinno być? Czy musimy wykonwać marketing na zasadzie „Kupiłem tą rzecz w sklepie Y, polecam bo warto”? Wyjdźmy poza schemat, przygotujmy się do prowadzenia jakościowych działań buzz marketingu.

Pierwszym mitem, który należy obalić jeśli chodzi o marketing szeptany to fakt, że można go zrobić tanio i szybko. Nawet jeśli zdecydujemy się wcielać go w życie na własną rękę, to musimy uzbroić się w cierpliwość. Dlaczego? Najważniejsza jest bowiem wiarygodność naszych postaci. Z pewnością nie mogą być to „jednopostowe osoby”, które od razu przechodzą do wysyłania linków. Najpierw powinniśmy zbudować swoją postać. Jak tego dokonać? Piszmy regularnie i dużo, ale z sensem. Wówczas ludzie zapamiętają nas jako profesjonalistę i fachowca, a to łatwiej pozwoli nam sprzedawać produkt, a nawet zamieszczać linki.

Zbudowanie postaci jest pierwszym krokiem, jaki powinniśmy sobie postawić jako nasz najważniejszy cel i misję. Róbmy to systematycznie i skrupulatnie. Tylko w takim przypadku uda się nam być wiarygodnym. Wiarygodności nie doda nam też zbyt częste linkowanie do jednego miejsca. Dlatego pamiętaj, aby na jednym forum nie wrzucać zbyt często linków do tego samego miejsca.

Podsyłaj linki do ofert, kiedy wynika to z kontekstu dyskusji. Nie ma nic bardziej denerwującego jak sztuczna dyskusja „Słyszałyście kochane o tym rewelacyjnym suplemencie diety?” Zobacz sytuację inną – kiedy ktoś dokładnie opisuje swój problem. Nie może schudnąć ponieważ ma problemy z przemianą materii. Ty z kolei zachęcasz do przeczytania artykułu, w którym opisane są zbawienne działanie jednego ze składników np. L-karnityna, która usprawnia metabolizm. Dobrze, jeśli taki artykuł linkuje do Twojego produktu. Dzięki temu nikt nie zarzuci Ci spamowania. Po pierwsze rozwiązujesz problem i fachowo doradzasz, a po drugie nie wciskasz oferty – tylko edukujesz. Pokazujesz w ten sposób, że nie zależy Ci na sprzedaniu produktu, a jedynie na zachęceniu do przeczytania konkretnej treści (tutaj po raz kolejny kłania nam się content marketing).

Nie lataj po różnych wątkach i nie chwal jednego producenta lub usługodawcy. Gdy zaczynałem, prowadziłem marketing szeptany dla jednego z biur podróży. Użyłem 2 krotnie na jednym forum zwrotu „Bardzo fajne są podróże z biurem X, ponieważ….”. Do jednego z wątków podłączyła się cała krytyka black PR, który wywołałem ciężko było naprawić. Od tamtego czasu zdecydowanie poprawiłem się w tej kwestii.

Kto od miecza wojuje ten black PR-em ginie! Nigdy, ale to przenigdy nie stosuj działań oczerniających, nieetycznych itp. Szkodząc konkurentowi „plujesz do własnego gniazda”. Pamiętaj, że jest teoria, że karma wraca i to Ciebie ktoś może niesłusznie oczerniać. Ważnym aspektem jest również fakt, aby nie wdawać się w głupie i bezsensowne gry słowne. One naprawdę nic nie wnoszą do naszego świata, a mogą nam tylko zaszkodzić.

Jeśli decydujesz się outsourcing’ować prace związane z buzz marketingiem, pamiętaj aby uzbroić się cierpliwość, nie naciskaj by posty były typowo sprzedażowe, pozwól budować autentyzm i profile eksperckie na forach. Czasami sama stopka w profilach z mądrymi wypowiedziami jest znacznie bardziej wartościowa, niż dziesiątki linków do konkretnych produktów.

Pamiętaj, że do wyszukiwarek krótkie wypowiedzi powiedźmy 2 linijki tekstu + link, nie wyglądają naturalnie, dlatego jeśli będziesz miał możliwość, rozpisuj się. Pisz z sensem i merytorycznie.

Na koniec pamiętaj aby dobierać miejsca, które faktycznie są Twoim targetem. Właśnie odpowiednie targetowanie jest kluczem do utrzymywania Twoich ewentualnych wypowiedzi i linków. Ważnym aspektem jest skupienie się na kilku, nawet 2-3 forach o dużych zasięgach i zaangażowaniu, niż rozdrabnianie się na wiele for po to, by zyskiwać tylko linki.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.