Jak zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków?

Prowadząc swój sklep internetowy często widzimy niekorzystną dla nas – jako sprzedawców – sytuację, mianowicie porzucone koszyki. W dzisiejszym artykule przekażę Wam co zrobić, co zmienić, by zminimalizować ten proceder do minimum.

Generalnie rzecz biorąc jest wiele czynników, przez które konsumenci ostatecznie rezygnują z zakupów w danym e-sklepie. Sprzedawcy, którzy zrozumieją i usuną powody porzucania koszyków mogą liczyć na zwiększenie swoich przychodów. Pierwszym z takich czynników jest to, byśmy dokładnie informowali o cenach brutto produktów. Jeśli bowiem klient zobaczy tylko cenę netto, przekalkuluje, a w ostatecznym rozrachunku zobaczy większą cenę niż przewidywał – właśnie tą brutto powiększoną o podatek – to oczywiście zrezygnuje i z niesmakiem opuści naszą stronę www. Od samego początku należy rzetelnie i uczciwie podawać rzeczywistą cenę brutto, jaką klientowi przyjdzie zapłacić. W innym razie, zostaniemy „zaszufladkowani” jako nieuczciwi sprzedawcy.

Kolejną rzeczą, jaką musimy się zająć, jest dokładny opis produktów jakie oferujemy w naszym e-sklepie. Opis musi być wyczerpujący zarówno pod względem funkcjonalności jak i danych technicznych. Jeśli jakiejś istotnej informacji zabraknie w naszym opisie, wówczas potencjalny nabywca będzie szukał dalej, na innych stronach internetowych, żeby tylko dowiedzieć tego czego potrzebuje. W takiej sytuacji próżno oczekiwać, że jeśli konsument znajdzie lepszy opis w innym e-sklepie, to wróci do nas tylko po to żeby zakupić dany towar.

Warto również przyłożyć się do stworzenia przyjaznego i prostego interfejsu naszego sklepu internetowego, po którym z łatwością będą potrafiły poruszać się zarówno osoby doświadczone w zakupach online, jak i mniej zaawansowane technicznie. Musimy przystosować naszą stronę, by była po prostu użyteczna.

W czasach, gdy jest duża konkurencja i powyższe zmiany mogą nie wystarczyć musimy również umiejętnie stosować wszelkiego rodzaju promocje i tzw. „gratisy” przy określonej liczbie zamówionego towaru, bądź po przekroczeniu odpowiedniej kwoty zamówienia np. darmowa dostawa lub listwa antyprzepięciowa gratis. Klient – nawet jak planował kupić tylko jedną rzecz – w takiej sytuacji może stwierdzić, że dokupi coś jeszcze, by zaoszczędzić np. koszty dostawy.

Warto także zwrócić uwagę na odpowiednie slogany w stylu „zapłać teraz”. Właśnie takie „call to action” pozwolą nam skrócić i ułatwić klientowi drogę do sfinalizowania jego zakupów, tym samym zyskując pewną zapłatę i szybkość podejmowania decyzji. Należy również ułatwić klientowi możliwość powrotu do zakupów. Można przewidzieć, że klient porzuci swój pełen produktów koszyk, dlatego też warto wprowadzić możliwość przywrócenia stanu koszyka sprzed np. kilku dni, żeby ułatwić i przyspieszyć możliwość zakupu.

Ostatnim sposobem na zminimalizowanie porzuconych koszyków jest umożliwienie jak największej ilości opcji płatności za dokonane zakupy. W sytuacji, kiedy większość konsumentów internetowych ma dostęp online do swojego konta, opcja np. PayU może być jedną z najczęściej wybieranych. W obecnych czasach jest coraz większe poczucie bezpieczeństwa jeśli chodzi o dokonywanie zakupów w Internecie, stąd też oferowanie tylko standardowych opcji płatności jak np. płatność za pobraniem, może nie wystarczyć i świadczyć tylko o archaiczności nas – jako sprzedawców.

Podsumowując, jak widać jest parę rzeczy na jakie należy zwrócić uwagę przy research’u pod kątem porzuconych koszyków. Trzeba więc wziąć się do pracy i sprawdzić co może przeszkadzać klientom w robieniu zakupów właśnie w Twoim sklepie internetowym.

Autorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.