Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym cz. 1

Celem każdego przedsiębiorcy, prowadzącego własny sklep internetowy jest, by z każdym miesiącem sprzedaż w jego sklepie, a co za tym idzie – jego zyski – rosły. Istnieje na to kilka sposobów.

Dostępne możliwości dzielimy na dwie grupy: takie, które w dużej mierze sami jesteśmy w stanie zastosować w naszym e-sklepie oraz te, których wprowadzenie należy zlecić podmiotom trzecim.

Do pierwszej grupy zaliczamy „zabiegi” – mogące wydawać się prostymi i oczywistymi – a jednak nie wszyscy przywiązują do nich należytą wagę. Jeśli chcemy zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie internetowym, to musimy zadbać o jak najwyższy poziom przejrzystości i funkcjonalności naszej strony. Należy pamiętać, że stronę naszego e-sklepu będą odwiedzać zarówno osoby, dla których zbyt skomplikowany układ sklepu mógłby sprawiać problemy, jak również osoby które nie będą miały problemu z poruszaniem się po stronie. Dlatego też warto w taki sposób zaprojektować – bądź dostosować istniejącą już stronę e-sklepu – by była przejrzysta i funkcjonalna dla każdego użytkownika Internetu. Im nasz sklep internetowy będzie bardziej użyteczny, tym lepiej dla nas – właścicieli – i naszego zysku.

Warto również zadbać o to, by opisy znajdujące się przy każdym z produktów były w jakimś sensie wyjątkowe – inne niż te, które prezentowane są u konkurencji.
Niezwykle ważnym jest to, by nie było w nich jakichkolwiek błędów, czy literówek.
Dalej, należy zadbać o zdjęcia produktów. Jest to jeden z najważniejszych elementów w e-handlu. To zdjęcie właśnie może przesądzić o tym, czy konsument zainteresuje się danym produktem. Co oczywiste, zdjęcie pozwala na „faktyczne zapoznanie” się z przedmiotem. Jeśli będzie ono kiepskiej jakości (np. nie będzie powiększenia, a jedynie mały obrazek), wówczas tylko odstraszy klienta, który zrezygnuje z oferty naszego sklepu i poszuka innego, gdzie będzie mógł zobaczyć przedmiot w najdrobniejszych detalach. Najlepiej, gdyby zdjęcie dokładnie odzwierciedlało kolor i wielkość produktu. Jeśli bowiem przedmiot, po zakupie nie będzie taki sam jak na zdjęciu, to prawdopodobnie będzie się to wiązało z negatywną opinią o naszym sklepie – często powtórzoną innym użytkownikom, wyrażoną na forach i blogach. A tego przecież nie  chcielibyśmy doświadczyć. Warto więc zastanowić się, czy poprawienie jakości zdjęć, czy przejrzystości naszego e-sklepu, nie wyszłoby nam na dobre.

Kolejnym sposobem, który pomoże nam w uzyskaniu naszej upragnionej, zwiększonej sprzedaży jest zadbanie o odpowiednią obsługę klienta w e-sklepie. Jest ona – tak jak przy zwykłych sklepach – niezwykle ważna, choć należałoby stwierdzić – jeszcze ważniejsza. Klient, który wybiera sklep internetowy jako miejsce, gdzie chciałby kupić dany produkt, chciałby mieć pewność, że w razie jakichkolwiek wątpliwości co do potencjalnego zakupu, po zatelefonowaniu na infolinię będzie znał wszystkie odpowiedzi na dręczące go pytania i wątpliwości. Jeśli zaś „po drugiej stronie słuchawki” będzie osoba, która nie będzie znała asortymentu, czy po prostu nie będzie mogła rozwiać wątpliwości klienta, to zapewne uda się do konkurencji. Obsługa klienta w e-sklepie powinna charakteryzować się profesjonalizmem i jednocześnie uprzejmością przy udzielaniu żądanych informacji. Musimy więc pamiętać o tym przy zatrudnianiu pracowników do telefonicznej, bądź mailowej obsługi klienta. Trzeba dokładnie sprawdzić merytoryczną wiedzę – co do naszego asortymentu – jak i sposób rozmowy, czy choćby dykcję.

Gdy wyczerpiemy już te sposoby, które sami jesteśmy w stanie wdrożyć, to należałoby zastanowić się nad kilkoma usługami, które od innej strony byłyby w stanie przysporzyć nam większego ruchu w e-sklepie, a co za tym idzie – większy zysk. Pierwszą rzeczą, o której bezwzględnie trzeba pamiętać jest tzw. pozycjonowanie. Jest to proces – jak sama nazwa wskazuje – prowadzący do uzyskania najwyższej pozycji danej strony (w tym wypadku sklepu internetowego) w wyszukiwarkach internetowych dla wybranych w zapytaniu fraz. Ten zabieg ma ogromne znaczenie. Pozycjonowanie pozwala nam na to, by strona internetowa naszego e-sklepu była wyświetlana w wyszukiwarce pośród najbardziej popularnych i znanych. Pozycjonowanie polega w głównej mierze na właściwym użyciu wiedzy dotyczącej mechanizmów stosowanych w wyszukiwarkach internetowych. Ogólnie rzecz biorąc, wyszukiwarki mają własne programy penetrujące sieć w poszukiwaniu stron internetowych i zawartych w nich treści. Dalej, strony te są dopisywane do indeksów wyszukiwarek. Następnie, wyspecjalizowane programy segregują  zindeksowane już strony, nadając im wartości (pozycję w hierarchii) z uwagi na określone czynniki tj. m.in.: słowa kluczowe, popularność danych stron, objętość. Całość zagadnienia jest bardziej złożona – zajmują się tym wyspecjalizowane firmy – dlatego też wystarczy, że sam właściciel sklepu internetowego będzie znał samą zasadę działania.
Musimy pamiętać, że nawet najatrakcyjniejsza oferta nie przekona klienta, jeśli ten po prostu o niej nie wie. Dlaczego też warto zadbać o pozycjonowanie.

Kolejnym sposobem na zwiększenie sprzedaży w e-sklepie jest zastosowanie dobrze opracowanej strategii AdWords. Jest to płatny program reklamowy prowadzony przez Google, umożliwiający wyświetlanie reklamy w postaci linków sponsorowanych u góry i po prawej stronie wyników wyszukiwarki Google oraz na stronach internetowych współpracujących w ramach programu Google AdSense. System ten oparty jest na modelu PPC – płacimy za kliknięcie w reklamę. Linki sponsorowane tworzymy poprzez wybór słów kluczowych, na które dana reklama ma się wyświetlać, albo przez wybór witryn internetowych, na których mają być wyświetlane dane reklamy. AdWords’y wyświetlają się jedynie w wynikach wyszukiwania użytkowników, którzy wpiszą określone przez danego reklamodawcę słowa kluczowe bądź frazy lub na powiązanych z nimi tematycznie stronach internetowych. Dzięki temu właśnie możemy być pewni, że reklama naszego sklepu internetowego trafi bezpośrednio do internautów zainteresowanych naszymi produktami. Dobrze przemyślana strategia AdWords zapewnia nam niezwykle szybkie dotarcie do jeszcze niezdecydowanych klientów i w dużej mierze pomaga w zachęceniu do odwiedzenia właśnie naszego e-sklepu.

Warto także zastanowić się nad tzw. newsletterami. Wśród klientów odwiedzających witryny e-sklepów są tacy, którzy chcą coś kupić, ale nie mają sprecyzowanych celów – kupią to, co ich będzie ich w danym momencie interesowało. Trzeba ich w pewnym rodzaju zaczepić – wysłać newsletter ze ściśle określoną ofertą, zachęcając dlaczego warto kupić dany przedmiot/usługę. Z badań przeprowadzonych w Stanach Zjednoczonych na Uniwersytecie Michigan wynika, że prędzej klient zdecyduje się na „podaną na tacy” ofertę niż miałby sam ją wyszukać spośród wielu innych dostępnych w Internecie. Bardzo ważnym elementem w tym właśnie sposobie bezpośredniego docierania do klientów jest poczucie wyjątkowości – „oferta przygotowana specjalnie dla Ciebie”. Zupełnie inaczej czuje się konsument, gdy mu się coś proponuje, niż sam musi tego szukać. Niektórzy klienci są wybredni i zarazem leniwi, wolą by oferta sama do nich przyszła oraz by zawierało się w niej wszystko, czego potrzebują i wszystko co trzeba wiedzieć o kosztach i warunkach sprzedaży. Część osób, do których trafi takowa oferta uzna, że nie jest dla nich zadowalająca i po prostu skasują e-maila, jednakże istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdzie się grupa konsumentów, która skorzysta z oferty. W taki sposób również możemy zwiększyć sprzedaż w naszym e-sklepie.
Gotową propozycję handlową są również newslettery zawierające wszelkie rabaty. Może to być np. zniżka na dany produkt z e-sklepu lub rabat na określoną usługę. W obecnych czasach, kiedy konkurencja jest niezwykle duża należy na wszelkie możliwe sposoby „zaczepiać” klientów i delikatnie podsuwać swoją „wyjątkową i niepowtarzalną” ofertę.

Przy dostosowywaniu strony internetowej e-sklepu w celu zwiększenia sprzedaży należałoby również zainwestować w opracowanie mobilnej strony internetowej. W dobie miniaturyzacji i coraz powszechniejszego posiadania smartfonów, dobrze by było, żeby strona naszego e-sklepu mogła być wyświetlana – możliwie – na jak największej ilości urządzeń mobilnych/smartfonów. Nie każde bowiem umożliwiają przeglądanie stron www w normalnej postaci. Zapewne nie jest to prosty zabieg, ale z pewnością ułatwiłby dotarcie do tej grupy klientów, która bardzo intensywnie korzysta z tych urządzeń.

Na końcu chciałbym jeszcze zwrócić uwagę na jeden aspekt, dotyczący współistnienia sklepu internetowego i sklepu stacjonarnego. Często bowiem jest tak, że klient najpierw szuka danego produktu w sklepie internetowym, zapoznaje się ze specyfikacją techniczną i opiniami użytkowników, zawartych na stronie www. Natomiast później udaje się do sklepu stacjonarnego, by móc na własnoręcznie dotknąć, wypróbować dany produkt. Niekiedy, klienci chcą również usłyszeć opinię sprzedawcy, jak popularny jest dany produkt, jak się sprzedaje. E-sklep, istniejący równolegle ze sklepem stacjonarnym może więc służyć jako zachęta do zainteresowania się danym produktem i w rezultacie nabycia go w sklepie stacjonarnym.

Reasumując, jest wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, a zaznaczam, że wszystkich możliwych nie wymieniłem. Tak naprawdę wszystko zależy od Ciebie, czy zdecydujesz się zainwestować i dopracujesz swój e-sklep. Wszystko po to, by w rezultacie „zwróciło Ci się z nawiązką”.

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.