Jak promować region poprzez dobry content?

Na samym wstępie niniejszego artykułu należy poruszyć co daje promocja regionu i dlaczego warto ją stosować? Czy aby na pewno wystarczy nakręcić klip i wrzucić w telewizji?

Zaczynając pisać ten materiał jestem po wysłuchaniu online debaty na temat promocji regionu województwa łódzkiego, na którym wystąpili m.in. Paweł Tkaczyk, Natalia Hatalska, Bartek Rak, Michał Sadowski i Robert Stępowski. To właśnie ich ciekawe spojrzenie zainspirowało mnie do poczęcia tego artykułu, a skoro doświadczenie marketingowe mam wieloletnie postaram się w temacie wtrącić małą cegiełkę.

Najważniejszym aspektem dla którego warto jest promować region to tworzenie marki. To dzięki tożsamości, którą kreują działania promocyjne jesteśmy wstanie zwiększyć liczbę turystów odwiedzających dane miasto, czy dany region. Oczywiście wzrost turystów przyjezdnych przekłada się wzrost pieniędzy, które zostawiają w naszym kraju. W 2013 roku według Ministerstwa Sportu i Turystyki nasz kraj odwiedziło 15,8 mln ludzi, co stanowi wzrost o 7% rok do roku. Turyści przyjezdni zostawili w naszym kraju 38,8 miliarda złotych. Jest to kapitał zewnętrzny, który jest przywożony do naszego kraju i w nim jest reinwestowany, co ma ogromne znaczenie dla rozwoju. To tylko jeden z powodów, który pokazuje, że warto inwestować w marketing miejsc czy też marketing regionalny. Innym bardzo ważnym aspektem jest pokazanie danego punktu na mapie świata inwestorom, którzy chcą zainwestować w naszym kraju lub tym, którzy mogą zdecydować się np. na jedno z Państw środkowoeuropejskich. Czy stać nasze miasta i regiony, by lekceważyć ten potencjał? Czy jest to rzecz, na którą mogą pozwolić sobie wyłącznie duże miasta? Nie bowiem nasi rodacy również stają się coraz bardziej zamożni i chętnie uczestniczą w turystyce weekendowej, poznając miejsca i zabytki naszego kraju. To idealna możliwość aby miasta mniejsze, również włączyły się w rywalizację o tych turystów.

Pozostaje więc pytanie jak tego dokonać? Jak w coraz szybszym świecie przykuć uwagę potencjalnych turystów planujących spędzić urlop w naszym regionie? Umówmy się jest to nasz wspólny cel. Marketerów – ponieważ przy efektywnych kampaniach promocyjnych budżety będą stale zwiększanie, władz miast/regionów ponieważ silna marka to prestiż, możliwość przyciągnięcia intelektu z różnych stron, możliwość pozyskania atrakcyjnych inwestorów dla regionu, a także a może przede wszystkim lokalne przedsiębiorstwa i to nie tylko te żyjące z turystyki ponieważ to dla nich pieniądze. Dokonanie w zmianie mentalności człowieka jest trudne. Gdy raz daliśmy wmówić sobie, że Polska jest komunistycznym i biednym Państwem tak przez wiele lat ta „fama” ciągnęła się za nami.

Idealnym rozwiązaniem wydaje się być content czyli produkcja przeróżnych treści, które będą ciekawe, merytoryczne a także będą świetnie współgrały ze sobą. Co mam na myśli mówiąc treści? Nie chodzi tylko o artykuły na bloga – choć to też doskonała możliwość do promocji. Bardzo dużą popularnością w sieci cieszą się np. video prezentujące dane miasto, czy region. To właśnie content w świecie przepełnionym reklamą jest największą możliwością zatrzymania na chwilę, zmuszenia do refleksji. Dobrze wyprodukowany content działa na emocje. Czy nie miałeś nigdy tak, że po obejrzeniu danego filmu, wzbudziło to Twoje pożądanie? Tak! Ja też muszę się tam znaleźć, zobaczyć te zamki, muzea i piękne malownicze miejsca. Polska jest pięknym krajem, bez względu jaki region reprezentujesz możesz uczynić z niego markę, wzbudzać pożądanie i zwiększać interakcje z turystami. A gdy do tego contentu dojdzie zadowolenie po przybyciu na miejsce, buzz czyli szum wokół marki regionalnej zacznie nabierać rozpędu. Mieszkaniec Hiszpanii, nazwijmy go Alonso zakocha się w zamku Czocha na Dolnym Śląsku. Po powrocie będzie wrzucał na Facebook-a zdjęcia z pięknego i malowniczego regionu, robiąc dalej bezpłatną reklamę.

Czy zatem jeśli jesteś odpowiedzialny za promocję swojego miasta/regionu powinieneś od razu usiąść i tworzyć treść? Nie! Sama się ona nie obroni. Pierw stwórz plan dla swojej marki, mów o elementach, które Cię wyróżniają od innych podobnych miejsc. Dlaczego mieszkaniec Berlina ma wybrać polskie morze, gdy ma możliwość wybrać inną alternatywę? Bez wyróżników Twój content będzie tylko kolejnym fajnym zajawkowym filmem czy artykułem ale nie przyniesie wymiernych korzyści.

Jakie zatem aspekty komunikować produkując content? Oczywiście te, których szukają ludzie. Jeśli promujesz małe miasto, które słynie z wędkarstwa pokazuj ciszę, spokój, a nawet takie rzeczy jak osiągnięcia wędkarzy, którzy odwiedzili Twoje miasto. Jeśli jednak masz inną markę np. miasta słynącego z imprez tak jak Mielno, nie zmieniaj na siłę tożsamości na inną. Nie zrobisz z Mielna miasta dobrego dla emerytów, którzy szukają spokoju i wytchnienia. Dlaczego więc nie wykorzystać tej kuli śnieżnej, skoro nie ma możliwości jej zatrzymania? Produkując content nie obciążaj go elementami reklamowymi. To nie ma być „najtańsze wczasy u nas w mieście” to promocja czegoś, czego turysta nie otrzyma nigdzie indziej na Ziemi.

Po wyprodukowaniu przez nas wartościowych treści, pozostaje pytanie czy to wszystko. Niezupełnie. Najważniejsza rzecz już wykonana ale to jeszcze nie koniec. Sam content musi trafić do jak największej liczby potencjalnych odbiorców. Jak dokonać dystrybucji naszej informacji? Otóż wyjść jest co najmniej kilka i są one w dużej mierze uzależnione od budżetów. Świetnie sprawdzają się media społecznościowe. Dzięki targetacji reklam, możemy docierać do osób, które podróżują, które są potencjalnie zainteresowane urlopowaniem w naszym regionie. Media społecznościowe to nie wszystko choć w strategii content marketingowej nie może ich zabraknąć. Możemy współpracować z blogerami turystycznymi, którzy podzielą się informacją ze swoim audytorium. To również budowanie sobie wizerunku, ponieważ nikt z wypracowanym nazwiksiem, nie poleci niesprawdzonego miejsca. Tworząc treści, nie możemy zapomnieć o jego dystrybucji. W przeciwnym razie możemy się zderzyć ze ścianą, w której wartościowy content zginie w morzu podobnych informacji.

Kończąc już artykuł chciałem pokazać 4 różne przykłady, które promują region lub miasto. Każdy jest odmienny i każdy jest tu z mojego subiektywnego podejścia do tego tematu:

Tajemniczy Dolny Śląsk – jest to klip pokazujący najciekawsze miejsca w tym regionie. Jestem ogromnym fanem tego spotu, który obejrzałem blisko 100-krotnie. Za pierwszym razem miałem ciarki na plecach, ponieważ ta produkcja autentycznie gra na emocjach. W tym roku byłem w kilku miejscach prezentowanych na spocie i muszę powiedzieć, że dokładnie czegoś takiego potrzeba polskim regionom, które chcą promować treścią swój obszar. Genialny jest też slogan: Tajemniczy Dolny Śląsk – nie do opowiedzenia, do zobaczenia. Co uważasz o tej grze słownej?

Źródło: Kanał Rafała Jurkowlanieca na YouTubie

Na koniec, z racji mojego lokalnego patriotyzmu film nakręcony amatorskim sprzętem przez Michała Ćwieka. Film pokazuje najpiękniejsze części powiatu otwockiego, w którym spędziłem całe życie. Być może oceniam go nieobiektywnie ale przy zerowym budżecie jest on ciekawą formą rozpoczęcia promocji miasta i okolic właśnie poprzez content tego typu.

Źródło: Kanał Michała Ćwieka na YouTubie

Blog, który jest chyba najprostszą metodyką produkcji treści. W prosty sposób jesteśmy wstanie go założyć i tworzyć. Przykładem takiego bloga może być strona alekrakow.pl

źródło: www.alekrakow.pl

Ostatnim przykładem jest zaniedbany kanał na YouTubie, który moim zdaniem miałby ogromny potencjał w promocji Mazur jako krainy 1000 jezior i rzek

źródło: kanał www.mazury.travel

Autorem tekstu jest Michał Bąk – wieloletni praktyk marketingu, od 2008 roku pracował w lub współpracował z warszawskimi agencjami interaktywnymi. Od 2011 roku prowadzi własną działalność gospodarczą oraz doradza przedsiębiorstwom na temat reklamy internetowej. Jego konikiem jest e-commerce i marketing turystyczny. Chcesz nawiązać współpracę napisz: info@majkb.com lub zadzwoń: 695-069-430

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.