Strategia content marketingowa dla sklepu internetowego

Dlaczego tak duży boom jest wokół tematu content marketingu w 2014 roku? Wszystko spowodowane jest dwoma czynnikami: urządzeniami mobilnymi i zniechęcenie do reklamy. Właśnie dlatego nasz sklep potrzebuję strategii content marketingowej. Czy stać Cię, aby przejść obojętnie wobec tego tematu?

Zanim zaczniesz wydawać środki z budżetu na content marketing musisz zdać sobie sprawę, że ten rodzaj marketingu nie przynosi efektu natychmiastowo – tak jak w przypadku reklamy Google Adwords. Swoją pozycję budujesz niejednokrotnie miesiącami, dlatego też warto przejść do taktycznego opracowania kampanii contentowej. Dobrze opracowana strategia pozwala nam czerpać zyski na długo od momentu jej przeprowadzenia. Jeśli odpowiednio dobierzemy źródła wówczas mamy pewność, że każda wydana złotówka będzie długotrwale i samoistnie dla nas pracowała.  

Zaczynając  planowanie musisz zdać sobie sprawę, że content marketing to nie tylko blog, na którym pojawiają się systematyczne wpisy. Jest to zaledwie jeden z elementów całej piramidy, która działa jak dobrze naoliwiony mechanizm.

Unikalne opisy produktów to absolutna podstawa. Wyszukiwarki nie tolerują tzw. double contentu i chcą go maksymalnie zwalczać. Właśnie dlatego zaczynając promowanie, rozpocznij od unikalnych opisów. Jeśli nie stać Cię na ich stworzenie przez agencję copywriterską, możesz uczynić to w kreatywny sposób. Zmiana szyków zdań, dodawanie możliwości oceny produktów, recenzowanie, wykonanie kilku ujęć zdjęć oraz inne wyróżniające elementy – to nasza szansa na lepszą widoczność nie tylko w wyszukiwarkach. Twoi klienci na pewno docenią Twoje starania.

Kolejnym elementem jest blog. Blogowanie stało się modne, ale nie każdy potrafi dobrze opracować komunikacje na blogu. Często sklepy posiadają blog dlatego, że słyszeli o boom-ie na jego posiadanie. Blogi albo nie są aktualizowane albo wręcz mają SPAM-erskie przesłanie: linki kierujące do oferty lub nachalne namawianie na zakupów towaru. W prosty sposób można przeciwstawić się temu. Prowadząc sklep z meblami, można pisać o kreatywnym urządzaniu mieszkań, czy dopasowywaniu mebli do funkcjonalności naszego mieszkania.

Następnie mamy portale i/lub Glogerów. Być może w prosty sposób jesteśmy w stanie dotrzeć do blogerów, którzy pomogą w promocji naszego sklepu. Tutaj również należy pamiętać o tym, że nawet artykuł sponsorowany nie może być formą reklamy. Pisząc o suplemencie diety nie piszmy, jakie niewyobrażalne efekty przyniósł tylko np. skupmy się na jednym z jego składników (jakie ma działanie, jakie są przeciwskazania).

Masz pomysł na swój profil na Facebook-u lub Twitterz-e? To następny ważny element. A może uważasz, że są to ogromne śmieciowiska reklamowe? Rób więc tak, żebyś nie musiał wstydzić się wall-a swojej firmy. Pamiętaj, że social media to doskonała forma dystrybucji Twoich treści.

Jeśli chodzi o dystrybucję contentu, to musimy pamiętać, że samo stworzenie – nawet najbardziej genialnej treści – nic nam nie da, jeśli nikt jej nie przeczyta. Musimy w jakiś sposób dystrybuować treść. Kanałami dystrybucji contentu może być chociażby wspomniane powyżej konto w mediach społecznościowych. Pamiętajmy jednak, iż rozprzestrzenienie treści nie ma nic wspólnego ze SPAM-em. Nie wrzucaj linków do artykułów wszędzie gdzie się tylko da. Pamiętaj, by treść docierała tylko i wyłącznie do osób, które są potencjalnie zainteresowane. Dystrybucja na ogół wymaga od nas form płatnych.

Targetowanie – o czym wyżej wspomniałem jest także niezwykle ważne. Dobieranie odpowiedniego targetu jest jedną z najistotniejszych rzeczy, jeśli chodzi o dystrybucję treści. Gdy mamy produkt kosmetyczny do pielęgnacji twarzy, kierowanie sponsorowanych reklama np. facebook ads na mężczyzn będzie bezsensownym wydawaniem środków z budżetu.

E-book-i/Poradniki – to kolejny sposób. Kto mówił, że dzielić wiedzą i tym samym contentem możemy się tylko i wyłącznie poprzez bloga. Stworzenie poradnika nie jest nazbyt trudne. Pamiętajmy, że poradnik taki może być wysyłany do klientów drogą mailową albo może być dostępny do pobrania za darmo z naszej strony (na oddzielnej zakładce).

Wyższą sztuką, która zdecydowanie wymaga większego poświęcenia czasowego jest tworzenie podcastów i videoblogów. Przygotowanie jednej prezentacji audio lub video może jednak zająć nam kilka lub kilkanaście godzin. Jednak bycie ekspertem branżowym z pewnością przyniesie nam wiele korzyści. Każdy świadomy konsument chce kupować od osoby, której ufa, a z doświadczenia wiemy, że bardziej ufamy profesjonalistom niż przypadkowym osobom.  

Kolejną kwestią są Videokonferencje. Czy sklepy mogą korzystać z tej formy content marketingu? Oczywiście, że tak, np. sprzedając produkty ekologiczne, możesz wykonać videokonferencję uświadamiającą na czym polega zdrowy styl życia lub jak prawidłowo zadbać o zdrową dietę. Musimy użyć wyobraźni lub pomóc sobie zobrazować jak możemy kształcić naszych klientów. Sama videokonferencja wymaga jednak dobrej dystrybucji, aby ludzie byli świadomi o istnieniu takiego zdarzenia. Pusta rozmowa do swojego laptopa nic nam nie da – będzie po prostu bezproduktywna.

Ostatnim krokiem jest lokowanie produktu. Content marketing lokuje produkt i tego raczej nikomu nie trzeba mówić. Jak lokować? Przede wszystkim subtelnie i bez niepotrzebnego nakłaniania.

            Podsumowując – co będziesz potrzebował aby stworzyć kampanie contentową? Przede wszystkim cierpliwość. Jeśli myślisz, że jesteś w stanie zarobić już dziś, to z góry jesteś skazany na porażkę. Weź jednak pod uwagę, że dobrze programowana kampania będzie pracowała latami, w przeciwieństwie do Google Adwords, które po wygaśnięciu budżetu może zawiesić nam sprzedaż. Czy zatem warto? Zostawiam Wam to do przemyślenia, ponieważ jest to indywidualna kwestia. Gdy jednak się zdecydujesz podejdź do tego strategicznie, nie sztuką jest bowiem „przepalanie pieniędzy”.

 

bannerv3 (1)

Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.